Komt de naam van mijn getuige bekend bij degene die mij bedreigt heeft?

Hallo,

ik ben bedreigt maar ik heb ook getuige.. alleen mijn getuige maakt zich zorgen dat haar naam ook bekend komt bij diegene die mij bedreigt heeft. Is het zo, dat haar naam bekend komt bij diegene? of blijft het alleen bekend bij de politie?

Groetjes!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik heb ooit moeten getuigen over een vechtpartij. Ik kwam aanrijden en zag dat een man een andere man op straat in elkaar sloeg. Toen ik thuis kwam besloot ik de politie te bellen en te vertellen wat ik gezien had. Ik moest naar het bureau komen en de verdachte aanwijzen uit een stel foto's. Ik vroeg toen of mijn naam bekend zou worden bij de verdachte. Er werd mij gezegd dat de advocaat van de verdachte mijn gegevens zou krijgen. Daar had ik geen trek in op dat moment. En toen heb ik gezegd dat ik de verdachte op de foto's niet herkende. Dat is echter lang geleden 2003 geloof ik. En ik weet niet of dat nog zo is.
erotisi
7 jaar geleden
Om de status van bedreigde getuige te verkrijgen dient sprake te zijn van reële vrees voor represailles. Dus in beginsel zal haar naam bekend zijn. http://01-strafrecht-advocaat.nl/anonieme-getuigen-bedreigde-getuigen/

Antwoorden (1)

Als een getuige bang is dat de verdachte of een derde hem onder druk zet om niet te getuigen of de getuige bedreigt, kan er een bijzondere procedure gevolgd worden. Dat kan overigens alleen als de verdachte de identiteit van de eventuele getuige niet kent en als het gaat om ernstige strafbare feiten.
Heeft de getuige tijdens het politieverhoor of de aangifte al aangegeven dat hij/zij wegens bedreiging liever geen verklaring aflegt, dan zal de politie gaan overleggen met de officier van justitie over het verzoek om deze bijzondere procedure toe te passen.
In het geval van de vraag is nog geen sprake van bedreiging, alleen maar een vermoeden van bedreiging. De getuigenverklaring zal dus naar de advocaat van de verdachte gestuurd worden. Ook de verdachte heeft het recht te weten wat er verklaard wordt en moet zich kunnen verdedigen.
Het is aan te raden u toch te melden op het politiebureau en te vertellen dat u wel wilt getuigen, maar bang bent voor represailles.
De getuige kan domicilie kiezen bij de verklaring. Dan komt het adres van de getuige niet in het proces-verbaal te staan, maar bv het adres van het politiebureau.
Men kan een getuigenverklaring afleggen onder nummer, dat niet bij iedere agent bekend en alleen mogelijk bij zwaardere gevallen waar sprake is van reële dreiging.
De angst voor represailles is vaak veel groter dan de reële dreiging, mede omdat de identiteitsgegevens van de verdachte immers al bekend zijn. De advocaat van de verdachte zal hem waarschuwen dat het de zaak geen goed zal doen, integendeel, hij kan de zijn bijstand/verdediging intrekken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Let s.v.p. niet op de eventuele grammatica- en spellingfouten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus+
Dat viel reuze mee.