Mag een werkgever een rok op het werk verbieden?

Supermarkt:

Mijn man kwam vandaag thuis met het verhaal dat zijn vrouwelijke collega die streng Christen is niet de voorgeschreven werkkleding wil dragen.

Van het werk uit krijgt iedereen een spijkerbroek en een blouse zowel de dames als heren.

Nu wil zij die broek niet aan en komt dus met eigen rok naar het werk. Vandaag een zwarte, maar morgen misschien beige of bijvoorbeeld met bloemetjes.

Mijn man heeft daar geen problemen mee. Hij is vervangend filiaalmanager. Maar een collega heeft er wel een probleem mee. Zij is moslima en wil een hoofddoek dragen en blijkbaar is haar gezegd dat dit niet mag.

Nu zegt zij dat als haar collega wel een rok aan mag terwijl deze niet onder de bedrijfskleding valt, zij een hoofddoek en zo'n jurk mag dragen waar moslim vrouwen vaak in lopen. (Ik weet niet hoe zo'n ding heet)

Het bedrijf is het daar niet mee eens en wil nu alles verbieden. En allen verplicht stellen alleen de geleverde bedrijfskleding te dragen.

Wat mag nu wel en wat mag nu niet?
Mag het bedrijf dit doen?

En heeft iemand hier duidelijke bronnen bij? Omdat mijn man het voor zijn mensen wil opnemen, maar dan moet hij wel iets goeds hebben om mee aan te komen bij de directie of om aan de collega's te laten zien waarom hij niets voor ze kan doen...afhankelijk van de uitkomst.

7 jaar geleden
in: Wetgeving
5.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zo gaat dat HeerV, Zij een rok vanwege de religie, dan mag ik een hoofddoek.
Als de ene van de regel mag afwijken, mag de andere dat ook. En wie bepaalt dan waar de grenzen liggen Straks heeft iemand last van koude voeten en wil met baggerlaarzen komen werken of met een klomp op zijn hoofd.
Spijtig: dan allemaal weer volgens de regels de door het bedrijf verstrekte spijkerbroek met witte blouse, dus de bedrijfskleding.
Ik denk dat daar weinig wetgeving voor nodig is, bedrijfskleding is bedrijfskleding. Wist men dat niet toen men de baan aannam?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet alleen in Kesteren werden er kledingvoorschriften gehanteerd.
Elders worden zij weer ingevoerd ::))
Weg vrijheid, blijheid.
http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2016/04/5x-kledingvoorschriften-in-het-onderwijs
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Het is een lastig punt inderdaad. Want waar ligt de grens. Ik heb zelf geen problemen met iemand die een rok draagt of een hoofddoek (die jurk wel overigens, vind het geen porem en je herkent iemand niet meer als medewerker) Ik zou er wel een probleem mee hebben als ik verplicht word een rok te dragen ; -)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan die vrouw niet een spijkerrok dragen, zodat haar kleding meer in lijn is met de andere werknemers? Zeker op de Bible belt is het niet ongebruikelijk dat een bedrijf voor vrouwen zowel uniformbroeken als -rokken heeft. En een hoofddoek lijkt mij ook geen probleem: de vrouw draagt verder gewoon bedrijfskleding. Een traditioneel gewaad of jurk is iets anders, dat wijkt daadwerkelijk af van de bedrijfskleding. En dat geldt ook voor de rokken die die reformatorische mevrouw tot nu toe draagt. Maar als ze een spijkerrok zou dragen in dezelfde kleur als de broeken, dan zou dat m.i. geen probleem moeten zijn. Een uitzondering is trouwens als de aard van het werd zodanig is dat het dragen van een rok het werk minder veilig of veel moeilijker maakt. Een stratenmaker bijvoorbeeld die vaak moet knielen, of werkzaamheden waarbij speciale beschermende kleding nodig is. Maar daar zouden de meeste vrouwen (óók die uit die kringen waarin het dragen van een rok gezien wordt als een Bijbels voorschrift voor vrouwen) dan ook geen probleem mee hebben. Dan kan het immers niet anders.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@HeerVoldemort, en dus wil jij daar niet gaan werken. Zo eenvoudig is het leven soms. Religie is geen reden om anderen (een bedrijf bv) een wil op te leggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou met het argument aankomen dat alleen je bijv. een hoofddoek mag dragen als dat moet van je geloof. Zodat er geen mensen aan komen met een klomp op hun hoofd zoals JoanDArc zegt. Een hoofddoek voor een moslim verbieden vind ik wel heel wreed.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb op kostschool gezeten (Hernhutters/Zeist), waar wij kinderen op een aanpalende school zaten en waar je als 10-jarig meisje geen broek als in pantalon (nee geen spijkerbroek!) mocht dragen. Als het erg koud was...WEL... mits er overheen een rok gedragen werden ook nog een heel dikke mayo!! De hernhutters waren protestant maar wel een beetje streng. @HeerVoldemort, kan dit een oplossing/antwoord zijn?

Antwoorden (2)

Daar is geen kant-en-klaar antwoord op te geven. De rok is voor menige gereformeerde vrouw wat de hoofddoek voor de moslima is. Verbieden kan normaliter niet. Maar als bijv. de rok of de hoofddoek de kleur en/of het logo vam het bedrijf hebben, staat niets in de weg om deze verplicht te stellen. Het gaat allemaal om "redelijkheid" en "billjkheid".

"(...)wat mag uw werkgever voorschrijven als kledingvoorschriften? Wat zijn nu de objectieve regels?

Bedrijfsreglement
In het bedrijfsreglement of in de arbeidsovereenkomst mag een werkgever regels voorschrijven  voor kleding en uiterlijk. Maar die instructiebevoegdheid is wel beperkt, onder andere door de grondrechten zoals de vrijheid van godsdienst en van meningsuiting en de discriminatieverboden. (...)

Bedrijfsbroek verplicht?
Werkgevers mogen bedrijfskleding verplicht stellen als het functioneel is, bijvoorbeeld omdat werknemers dan beter herkenbaar zijn voor klanten of patiënten. Maar soms past die kleding niet bij de overtuiging of wensen van de werknemer. Zo vermaakte een schoonmaakster de bedrijfsbroek tot een bedrijfsrok. De rechter vond dat dat mocht omdat de rok keurig net over de knie viel en het bedrijfslogo en de zakken op precies dezelfde plek zaten als op de broek.

(...)

Religieuze uitingen in kleding en versiering
Voorschriften voor het dragen van religieuze kleding of voorwerpen liggen een stuk lastiger. Al snel is er dan sprake van een ‘direct onderscheid’, oftewel discriminatie. Een trambestuurder mocht een ketting met een religieus kruis niet zichtbaar dragen op het werk, hij moest het onder zijn kleding laten. Maar met een tulband, hoofddoek of boerka gaat dat niet. Uw werkgever mag u niet zomaar verbieden om die op het werk te dragen. Daar moet een goede reden voor zijn. Wat wel mag, is afspreken dat die kledingstukken in de kleuren van of van hetzelfde materiaal als de bedrijfskleding worden gemaakt. Verschillende Nederlandse bedrijven hebben een hoofddoek in het bedrijfskledingpakket opgenomen.

Kledingvoorschriften vanwege veiligheid, gezondheid en hygiëne
Voorschriften voor kleding of versiering vanwege veiligheid, gezondheid of hygiëne zijn een stuk makkelijker te geven. Die zijn gebaseerd op de arbowetgeving en de wettelijke plicht van de werkgever om te zorgen voor de veiligheid van zijn werknemers, klanten en bezoekers. Het verbieden van lange kettingen of oorbellen kan dan opeens heel noodzakelijk zijn."

Toegevoegd na 11 minuten:
https://www.arag.nl/particulier/actueel/berichten/kledingvoorschrifte
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De schoonmaakster hoefde via de bedrijfskleding niet de firma te vertegenwoordigen.
Het dragen van een tulband en een burka kunnen nu via aangepaste regels door het bedrijf verboden worden.
Dat was in 2001 nog niet het geval, de meeste kleding afwijkingen speelden zich voor het eerst af.
http://www.volkskrant.nl/archief/schoonmaker-singh-heeft-tulband-in-bedrijfskleuren~a584115/
Z512099
7 jaar geleden
De hoofddoek is een religieus symbool, de rok is toch een gewoon kledingstuk ?
Computoon
7 jaar geleden
Er zijn streng gereformeerde vrouwen die op basis van onderstaand Bijbelvers uit het Oude Testament geen broeken dragen: "Deuteronomium 22
5 Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God, een gruwel." Een broek wordt door deze vrouwen als 'het kleed van een man' beschouwd.
Z512099
7 jaar geleden
Dank voor toelichting, een rok kan dus ook religieus bedoeld zijn +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Computoon, dat klopt maar dat kleine percentage principiëlen solliciteert niet bij een bedrijf dat kledingvoorschriften heeft die zij niet passend vinden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Valt niet onder "discriminatie" Discriminatie speelt in situaties waarbij men, zeer kort gedefinieerd, niet kan kiezen en de reden van afwijzing niet voldoet aan extra voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Z512099, Neen, de rok is geen religieus symbool. Het staat nergens voorgeschreven.
Het dragen van de hoofddoek door belijdende moslima's wel. Zie je een vrouw in die kleding dan weet je: zij is een moslima. Zie je vrouwen in rokken of jurken zullen er weinig zijn die op grond van alléén die rok, denken: "hé daar loopt een streng gereformeerde vrouw". http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/681/-waarom-dwingen-sommige-mensen-hun-dochters-rokken-te-dragen-waarom-wordt-het-so/
nee daar is geen concreet antwoord op te geven, een werkgever mag, net zoals scholen, uitdagende kleding verbieden. maar ja wat vind jij uitdagend? is een panty al uitdagend, of een rok? dus dit moet je in principe overleggen met je werkgever, kom je er niet uit dan kun je proberen je gelijk te halen bij de rechter, of ergens anders solliciteren