Hoe kan ik diefstal uit brievenbus bewijzen?

Onze buren stelen post uit onze brievenbus. Hoe kun je daarvoor bewijs verkrijgen, wat in de rechtbank te gebruiken is?

Ik kan een camera plaatsen, maar camerabeelden blijken in de rechtbank geen bewijs te zijn, tenzij er een beveiliger mee zit te kijken. Heeft iemand hier een goede tip voor?

Ik kan de dader wel op heterdaad betrappen, maar dan is het nog steeds mijn woord tegen het zijne.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K
Amadea
7 jaar geleden
Is het misschien een idee om een slotje op de brievenbus te zetten, of een brievenbus met slot te kopen? Dan kan alleen degene die de sleutel daarvan heeft de post eruit halen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jij hoeft toch geen bewijs te verzamelen dat voor de rechtbank voldoet? Dat is een taak van het OM. Als je het voldoende aannemelijk kunt maken (bijvoorbeeld dmv camerabeelden) dan ga je naar de politie en doe je aangifte. Daarna mogen zij de rest doen.
Thecis
7 jaar geleden
waarom zijn camerabeelden geen bewijs?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zelfs beelden die ‘onrechtmatig’ zijn verkregen door bijvoorbeeld onaangekondigd, verborgen cameratoezicht zijn voor de rechter geldig bewijsmateriaal. Wel kan degene die op ‘onrechtmatige’ manier is betrapt, een zaak aanspannen en een schadeclaim vorderen van de filmende partij. In Nederland zijn deze zaken van elkaar gescheiden.’ Ik kan nergens vinden dat het plaatsen van een camera die uitzicht geeft op je eigen brievenbus verboden zou zijn.
Mits die brievenbus niet aan de overkant van de straat staat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zie het probleem niet ?? Maak een brienvenbus in de deur, of sluit je huidige rievenbus af. Een slotje kost een paar euro, en jij slaapt weer lekker. Enig idee WAAROM de buren je post stelen ??
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Marleen helemaal mee eens als het mij zou overkomen. Zorgen dat het niet meer kan.
Als jurist denk ik: dat is het probleem ontwijken en misschien zelfs in stand houden.
Als iemand daadwerkelijk post steelt en het wordt dan onmogelijk gemaakt, grote kans dat zo iemand ergens anders gaat stelen. You never know.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou het is niet alleen onze post, ook onze pakketjes verdwijnen. De buren/ onze verhuurder probeert ons weg te treiteren. Ze willen het huis namelijk zelf gaan gebruiken, en omdat ze problemen kunnen krijgen omdat het eigenlijk een agrarische bedrijfswoning is. Ze proberen ons met geweld er uit te krijgen zodat ze ons geen verhuisvergoeding hoeven te betalen. LAats kwam ik er bij toeval achter dat ik post van de gemeente niet ontvangen heb. Dit heeft te maken met het bestemmingsplan van onze woning. ( we gaan om handhaving vragen). Ik heb met de gemeente gebeld en ze hebben de brief opnieuw per mail EN per post gestuurd. Ik heb de brief in de brievenbus zien zitten en expres even laten zitten: een uurtje pater was hij weg. Ook heb ik 4 aangiftes tegen ze gedaan wegens mishandeling en huisvredebreuk, ik vermoed dat als ik post van politie/justitie krijg dit ook verdwijnt. slotjes worden gewoon gesloopt. Ik had een slot op mijn schuur gedaan en toen werd de deur gewoon ingetrapt. Ik heb op camera staan dat de buurman in ons huis snuffelt als we niet thuis zijn, (camera nota bene op advies politie opgehangen).. Dat is geen bewijs,pas als er een beveiliger mee kijkt die kan verklaren "en toen zag ik dit..." kan het in rechtszaal gebruikt worden. Er zijn al drie dure pakketten gepikt, het zou fijn zijn als hier iemand gestraft gaan worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
suussuus: ik geloof u direct al u zegt dat het gezegd is, maar dat het "pas een bewijs is als er een beveiliger meekijkt die kan verklaren" dat ...
moet op een misverstand berusten.
De beelden die gemaakt zijn met de camera dienen wel daarna eerst door de politie te worden bekeken of er niet mee gemanipuleerd is, voordat zij bij het proces-verbaal worden gevoegd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat de piep, buurman snuffelt in je huis? Hoe komt hij daar in vredesnaam binnen? En inderdaad: wáárom is zo'n film geen bewijs? Heb je dat beeldmateriaal overlegd aan de politie, tegelijk met de aangifte? Nu geloof ik Joan in dit soort kwesties zo'n beetje blindelings, dus er zal inderdaad een misverstand zijn. Niet dat het niet mogelijk is dat dit tegen je gezegd is, maar dán heeft de politiemedewerker het verkeerd begrepen. Maar al zóu het zo zijn dat dat soort materiaal geen stand houdt voor een rechter, dan is het toch de taak van justitie en OM om bewijzen in te zamelen die wél stand houden? Als dit écht zo regelmatig gebeurt dat je er praktisch op kunt wachten (dat is en feite wat je hierboven aangeeft) en je hebt zelfs al bewijs, dan is het toch een koud kunstje om de buurman hiervoor te pakken? Eén goede opname, een (paar) keer posten en je hebt bewijs voor diefstal, huisvredebreuk en misschien nog schending van het briefgeheim. Je werpt het ze praktisch in de schoot. Heb je al met de wijkagent gesproken? Wat zegt die ervan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Huisvredebreuk met camerabeelden. Ik heb al 2 keer flink klappen gehad. Ze zijn met stokken het huis binnengedrongen en hebben mijn man geslagen. Bewijs het maar. 4 aangiftes en er gebeurt niets mee. Buurman beweert nu dat ik hem een vuistslag gegeven heb en heeft een "getuige".
Ik heb in mijn hele leven nog nooit een vuistslag gegeven aan wie dan ook. Ik heb een verslag van huisarts dat ik bont en blauw geslagen ben, maar dat is geen bewijs dat buurman dat gedaan heeft. Politie heeft toen ook foto's gemaakt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met stokken uw huis binnen, uw man heeft klappen gehad en u bent bont en blauw geslagen. Dat moet er nogal ruig aan toe gegaan zijn. Hebben de buren niks gemerkt? Er moet toch DNA-materiaal van de buurman te vinden zijn op uw lichaam?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De politie heeft foto's gemaakt van de verwondingen. De volgende dag ben ik naar de huisarts gegaan die een reportage heeft geschreven die bij procesverbaal is gevoegd. Helaas geen dan onderzoek. We wonen in buitengebied, geen andere buren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"suussuus: ik geloof u direct al u zegt dat het gezegd is, maar dat het "pas een bewijs is als er een beveiliger meekijkt die kan verklaren" dat ...
moet op een misverstand berusten.
De beelden die gemaakt zijn met de camera dienen wel daarna eerst door de politie te worden bekeken of er niet mee gemanipuleerd is, voordat zij bij het proces-verbaal worden gevoegd." Dat is heel moeilijk met camera beelden, die kun je eigenlijk altijd manipuleren (Data veranderen ect). Vandaar de beveiliger die live mee kijkt en die kan verklaren: ..toen zag ik...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is dat echt zo tegen je gezegd? Dat men beelden niet vertrouwt (want dat is het in feite)? Vind ik een hele vreemde redenering. Je kunt elk bewijs wel wantrouwen, ooggetuigen kunnen liegen, onder druk gezet worden of gehallucineerd hebben, de buurman heeft misschien een dubbelganger dus zowel ooggetuigen als beelden leggen we aan de kant en omdat hij een identieke tweelingbroer kan hebben, is dna ook niet voldoende. Kunnen we het strafrecht wel opdoeken, dat ruimt lekker op zo. Het gaat toch om het totaalplaatje van bewijsstukken? Als de buurman met blijkbaar minimaal één andere (je hebt het over 'ze') je huis binnendringt met stokken en hij is hierbij goed herkenbaar in beeld gekomen, dan heb je dus braaksporen, twee slachtoffers die kunnen getuigen, camerabeelden, zichtbare verwondingen in je medisch dossier en vastgelegd door de politie, en als ik je goed begrijp, is dat nog maar het topje van de ijsberg aan wat er allemaal gebeurd is. Dan kan de politie daar toch mee verder? En nogmaals: het is toch niet jouw taak m bewijs te verzamelen dat een rechter zou overtuigen? Jij doet gewoon aangifte, elk bewijsstuk dat je daarbij hebt is bonus. Als je de bewijsstukken hebt die je hier benoemt, lijkt me dat ruim voldoende voor de politie om ten minste de buurman eens te gaan horen. Je zegt trouwens hierboven ergens dat je vermoedt dat je niet alle post van justitie ontvangt. Heb je juridische ondersteuning? Dan kun je in elk geval je post naar je advocaat of rechtsbijstandverzekering laten sturen. Heb je dat niet, dan kun je een vriend/vriendin vragen of deze post daar voorlopig heen mag. Moet je even een adreswijziging (p/a) sturen naar degene die je zaak behandelt. En is de wijkagent nu al op de hoogte, of niet?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat beelden niet geaccepteerd worden als ze het énige bewijs vormen kan ik begrijpen, maar als er genoeg ander bewijs is en er uit eventueel technisch onderzoek aan die beelden geen bijzonderheden blijken? En dan kom ik weer terug op mijn eerdere punt: jij bent het OM niet en de politie is geen rechter. Wat je in dit stadium wilt bereiken, is dat ze de buurman heel goed in de smiezen gaan houden en eventueel zelf nader onderzoek gaan doen. Ze hebben toch wel genoeg om dát te rechtvaardigen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
We hebben de zoon van de verhuurder betrapt met veiligheidscamera's IN ons huis. Dat heet dan huisvredebreuk. Hij is met een sleutel (van verhuurder gekregen) binnengekomen. Het staat op camera, maar er gebeurt niets mee.
Toen de verhuurder en zijn zoon het huis binnenkwamen ( ze belden aan en duwde deur toen open en sloegen zich een weg naar binnen, hheeft mijn man een geluidsopnamen gemaakt. Op de opname hoor je hem ook zeggen "ik neem dit op met mijn telefoon" Ze hebben toen geslagen, en geprobeerd de telefoon af te pakken. Maar dat is niet gelukt. Politie doet er niets mee... Het is het om moedeloos van te worden.
De politie vind dit een civiele zaak, maar er worden er mijns inziens hartstikke strafbare feiten gepleegd. ,,
Maar die brievenbus... misschien moet ik mezelf maar een verfbom sturen.. Roze of blauw.. verf die er af moet slijten

Antwoorden (2)

Op heterdaad, zelf constateren of een van je buren die het hebben gezien. Eventueel zou je een camera kunnen ophangen, alleen moet je voor eventuele vervolging dit wel ergens aangeven zeker als je hiermee ook de openbare ruimte filmt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet slecht. Ik wil alleen nog de situatie weten. Zijn dat twee aparte brievenbussen langs de weg, of brievenbussen naast elkaar in een portiek. Er zijn diverse mogelijkheden.
Je moet dus zeker weten uit welke brievenbus de post komt. Stel je ziet de buurman met jouw post, kan hij zeggen dat was verkeerd bezorgd.
Camera is een optie, alleen gericht op de brievenbus. Onderschat de kosten niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een camera kost amper iets, het is alleen geen bewijs. Het wordt gebruikt om mensen te laten bekennen. Maar als ze zeggen "die persoon ben ik niet" is het klaar. Ik heb op camera onze buurman betrapt die als we niet thuis zijn, in ons huis snuffelt.
Ik kan "beweren" dat ik de buurman heb betrapt met post, de buurman kan het tegenovergestelde beweren. Dat ik het gezien heb, is geen bewijs. Ik moet keihard kunnen aantonen dat buurman post heeft gepakt, meegenomen/ontvreemd heeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er staan vier brievenbussen een eind weg langs de straat. 3 keer verschillende buren en 1 van ons
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@suussuus, dat hebt u echt helemaal mis. Als het een vaste camera is met duidelijke beelden (en ook nog infrarood) is het absoluut onjuist wat u beweert. Een camera "die amper iets kost" is geen camera waar men iets mee kan, die zijn er om de kat in de gaten te houden of voor op een babykamer.
De camera moet duidelijke beelden geven waarop men personen en objecten kan herkennen en zelfs kan identificeren.
Personen/objecten moeten voor 60% beeldvullend zijn voor herkenning.
(Ingezoomd beeld)
De camera moet een tegenlichtinsteling hebben, verschillende modus voor natuurlijk licht, warm licht. Infrarood instellingen gewenst.
Verschillende opname mogelijkheden: continu of bewegingsdetectie.
Om niet zelf de hele dag op de loer te hoeven liggen dient er ook een mogelijkheid te zijn om de beelden op te slaan. Minstens een week 24uur per etmaal en terug te kunnen kijken.
Een draadloze cube camera kost al snel € 250,--.
Camera beelden worden gebruikt om te confronteren, niet om te bekennen.
Als de aanwezigheid van de camera aangekondigd is, en allen op uw brievenbus is gericht is het in principe toegestaan. Dat u het hebt gezien is geen bewijs, dat het ik in een reactie hierboven al geschreven. Als u zelf alleen maar bezwaren en onmogelijkheden ziet om het te bewijzen, wat let u dan om een slotje op de brievenbus te monteren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb met een 2e smartphone de buurman gefilmd, hij staat met zn snuit levensgroot on beeld. Ik heb een beveiligingsapp gebruikt. Hiermee status mijn telefoon in verbinding met de 2e telefoon. Ik krijg melding bij beweging en geluid, dan kan ik op afstand de camera inschakelen en de beelden gaan meteen via wifi naar een cloud. Trackview heet de app. Zelf nightview werkt en beelden zijn prima
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit heb ik trouwens IN ons huis gefilmd. Duidelijke beelden waarop te zien is dathij voordeur binnenkomt, hij kijkt ook nog recht in camera.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2016-07-01#BoekDerde_TiteldeelII_Artikel441 Artikel 441b Met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft hij die, gebruik makende van een daartoe aangebracht technisch hulpmiddel waarvan de aanwezigheid niet op duidelijke wijze kenbaar is gemaakt, van een persoon, aanwezig op een voor het publiek toegankelijke plaats, wederrechtelijk een afbeelding vervaardigt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik wel veel geld zou kunnen uitgeven zou ik in theorie een camera in mijn brievenbus kunnen plaatsen. Dat is toch geen publieke plaats..
Vraag jouw overburen om het te filmen, hoe meer getuigen des de meer bewijs.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zal niet minnen, maar de overburen vragen om (stiekem) te filmen is niet de aangewezen weg. Men kan proberen zelf bewijs te verzamelen en laat andere buren erbuiten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
toch een min
Filmen of fotograferen op een voor het publiek toegankelijke plaats mag, maar uw aanwezigheid met de camera moet duidelijk te zien zijn.
Stiekem iemand filmen is een ontoelaatbare inbreuk op iemands de privacy
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou het wel interessant vinden om te weten wat - volgens een rechter bijvoorbeeld - stiekem is in zo'n geval. Als ik bijvoorbeeld mijn overbuurman iemand zie mishandelen op straat en ik pak snel m'n camera terwijl ik 112 bel, dan neem ik aan dat dat niet per se stiekem is. Maar de kans is wel groot dat de buurman mij niet ziet, omdat die te druk is met zijn andere bezigheden. Het lijkt mij dat er een grijs gebied bestaat tussen 'duidelijk aankondigen' en 'stiekem doen' en ik denk dus niet dat het filmen van een overbuurman op of vanaf de openbare weg per definitie een inbreuk is op zijn privacy. Of zie ik dat verkeerd?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.ckh-advocaten.nl/nieuws/toegestaan-openbaar-filmen-fotograferen-2/ @Lies, In de vraag en de reacties gaat het duidelijk om ongezien een onwetende filmen of fotograferen. Niet even maar dikwijls.
Het voorbeeld van een eenmalige misdadige gebeurtenis filmen met een losse camera is met de situatie waar de vraag over gaat niet te vergelijken. Jij hebt niet de hele dag met de camera achter de gordijnen gestaan (ik noem maar iets) maar bent plotseling getuige van een misdaad en legt het vast.Je overhandigt dan de beelden aan de politie als bewijsmateriaal, want daar deed je het toch voor? en niet om een verzameling aan te vullen ::)).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik mag geen camera ophangen, maar als ik in de struiken ga zitten en het "toevallig "film, dan mag het dus wel.