Krijg je een extra boete wanneer politie een snelheidsbegrenzer aantreft?

Toegevoegd na 1 minuut:
Edit: bij een bromfiets, betreft een snelheidsbegrenzer met afstandbediening.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
30.4K
erotisi
7 jaar geleden
In Nederland is een snelheidsbegrenzer verplicht voor brom- en snorfietsen en brommobielen. De maximumsnelheid is 45 of 25 km/h.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisie, klopt
een snelheidsbegrenzer die men in en uit kan schakelen en snelheidsbegrenzers met afstandsbediening zijn verboden."

Het beste antwoord

Een snelheidsbegrenzer met afstandsbediening of een extra ingebouwde snelheidsbegrenzer wordt niet de verplichte snelheidsbegrenzer bedoeld die verplicht is voor brom- en snorfietsen en brommobiel en waarvan de maximum snelheid 45 of 25 km/h is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Snelheidsbegrenzer

Bromfietsen mogen niet zijn voorzien van een voorziening met het kennelijke doel de controle op de in het eerste en tweede lid vermelde maximumconstructiesnelheid te bemoeilijken of te beïnvloeden. Met andere woorden: een inschakelbare snelheidsbegrenzers of snelheidsbegrenzers met afstandsbediening zijn verboden."
Immers door het manipuleren van de afstandsbediening kan de snelheidsbegrenzing worden opgeheven.
Regeling Voertuigen § 3. Artikel 5.6.8
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2016-03-02#Hoofdstuk5_Afdeling6_Paragraaf3_Artikel5.6.8

Als bij controle de politie het gebruik van een dergelijke snelheidsbegrenzer aantreft dan kan men voor drie strafbare feiten een sanctie of een proces-verbaal krijgen.
1.Boete voor snelheidsovertreding: tussen de € 60,-- en € 250,--
Ligt er aan hoe veel te hard en waar De controle vindt namelijk meestal plaats omdat er een snelheidsovertreding wordt geconstateerd.
2. De snelheidsbegrenzer wordt gedemonteerd en ingenomen.
Boete voor overtreding van art 5.6.8 § 3 van de Regeling Voertuigen
3. In ieder geval ben je de brommer kwijt zolang de brommer een WOK-status heeft (WOK is wachten op keuring).
Alle kosten zijn voor rekening van de eigenaar en komen bovenop de boetes
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus ze mogen een snelheidsbegrenzer hebben als het vermogen van het voertuig bij uitgeschakelde begrenzer nog aan de wettelijke eisen voldoet. Al de rest wordt niet gevraagd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neen, mag niet
een snelheidsbegrenzer die men in en uit kan schakelen en snelheidsbegrenzers met afstandsbediening zijn verboden."

Andere antwoorden (1)

Brom- en snorfietsen mogen geen snelheidsbegrenzer hebben. Blijkt bij controle dat er een begrenzer op zit? Dan wordt die begrenzer in beslag genomen. Daarna wordt de meting van de maximum snelheid opnieuw uitgevoerd.
Je betaalt dan feitelijk een hogere boete omdat zal blijken dat jouw bromfiets meer opgevoerd is dan in eerste instantie leek. En je bent de begrenzer kwijt.
Amadea