Als je iemand kunt helpen bij een ongeval en je doet dat niet wat diegene zijn dood als gevolg heeft ben je dan schuldig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een ieder is verplicht hulp te verlenen aan diegene die zich in onmiddellijk levensgevaar bevindt. Dit komt voort uit artikel 450 van het wetboek van strafrecht. Daarbij hoef je jezelf redelijkerwijs niet in ernstig gevaar te brengen

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.goeievraag.nl/vraag/redden-nood.48092
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja! Alleen misschien op een andere manier dan je denkt. Je bent namelijk verplicht (volgens de wet) om hulp te bieden als dat redelijkerwijs kan.
Maar ook moreel ben je dan misschien we schuldig. Ik zou er niet mee kunnen leven denk ik...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je het kan zal je het ook moeten doen, anders ben je strafbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dan ben je schuldig volgens het wekboek van strafrecht.(zij die hulp behoeven) en in de wegenverkeerswet is ook een artikel in hoplose toestand achterlaten en dat gaat niet alleen over doodgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bent verplicht om iemand die in levensgevaar is te helpen tenzij je jezelf in gevaar brengt

ik heb wel eens gelezen dat een automobilist een slachtoffer van een ongeluk hielp daar de gewonde in zijn auto te zetten zodat ze veilig zat
later kwamen de hulpdiensten en die besloten dat het slachtoffer via de plank uit de auto moest en het dak van de helpende automibilist werd zonder pardon van de auto geknipt
ik weet niet of je dan de volgende keer nog zo gretig bent om hulp te verlenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb 3 weken geleden mijn ehbo gehaald en ik weet nu dat als er iets gebeurd dat je moet helpen als je ook een ehbo dilpoma heb en je helpt iemand iet word je ehbo diploma ook ingenomen.
En als er iemand overlijd en je kijkt ernaar en je handeld niet ben je medeplichtig dus schuldig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, het enige dat je kunt doen is aantonen dat je toch niet kon helpen. Maar als vaststaat dat je kon helpen, ben je behoorlijk de klos...