Kan iemand die onder bewindvoering staat eigenstandig een nieuwe bankrekening openen?

Poet
7 jaar geleden
in: Wetgeving
24.6K
Erna55
7 jaar geleden
Blijkbaar " kan" het, maar het "mag" niet.
In dit geval werkt de client het bewind tegen. Uit : http://www.budabeheer.nl/werkwijze.html
Tegenwerken van het bewind
Het komt soms voor dat cliënten dingen doen die nadelig zijn voor een goede bewindvoering, bijvoorbeeld als men zonder toestemming van de beschermingsbewindvoerder het rekeningnummer ten behoeve van uitkerende instanties gaat wijzigen. Er kunnen zich ook andere situaties voordoen waarin de cliënt het bewind tegenwerkt. Dit is voor ons onacceptabel. Indien dit na één waarschuwing niet stopt zijn wij helaas genoodzaakt de onderbewindstelling op te heffen en een verzoek hiertoe in te dienen bij de rechtbank.
erotisi
7 jaar geleden
ja, dat kan. Want elke onderbewindstelling kan weer anders zijn. Bij een onderbewindstelling worden goederen beschermd de persoon zelf blijft handelingsbekwaam. Als nu vast staat dat er alleen over bedragen groter dan X of bijv alleen over het huis of aandelen een bewind ligt dan mag deze persoon de rest allemaal zelf afhandelen, dus ook een rekening openen. Maar als bijv. alle goederen/geld onder bewind staan kan er misschien wel een rekening worden geopend maar daar kan geen geld worden afgehaald of opgezet want zulke handelingen vallen dan weer onder het bewind. Niettemin kan er dus wel een rekening worden geopend (men is niet handelingsonbekwaam) maar dat mag niet volgens de bewindstelling. Die kan dan vernietigd worden ten zijn de derde te goeder trouw was
erotisi
7 jaar geleden
Dat tenzij te goeder trouw, betwijfel ik nu even gezien:
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Raad-voor-de-rechtspraak/Nieuws/Paginas/Nieuw-register-voor-curatele-en-bewind.aspx

Antwoorden (1)

Bij onder bewindstelling is iemand - in tegenstelling tot onder curatele stelling - volledig handelingsbekwaam. Hij kan dus contracten aangaan en allerlei rechtshandelingen verrichten, waaronder het openen van een bankrekening.

Of het ook de bedoeling is, is een tweede. Dat hangt maar helemaal af van het soort bewind. In de WSNP lijkt het me niet zo'n probleem, als je alles wat onder de informatieplicht valt maar meldt aan de bewindvoerder. Ik zie tenminste niet in waarom de saniet niet van bank zou mogen wisselen of een aparte spaarrekening zou mogen openen. Alleen moet alles wat er bovenop het leefgeld binnenkomt naar de boedelrekening worden gestort.

Bij beschermingsbewind hangt het er maar helemaal vanaf wat de omvang is van het bewind. Daar is ook bewind over een gedeelte van het vermogen mogelijk, en dan hangt het af van de uitspraak van de kantonrechter en onderlinge afspraken tussen bewindvoerder en onderbewindgestelde. Als alleen een bepaald deel van het vermogen onder het beschermingsbewind valt (bijvoorbeeld een erfenis of een huis) dan is het geen enkel probleem als de onderbewindgestelde een (extra) bankrekening opent.