mijn dochter is 18 jaar geworden en ik heb wwb uitkering zij heeft een bijbaan. Hoeveel mag zij verdienen? dat ik geen probleem met mijn uitkering

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
4.4K
Erna55
7 jaar geleden
Je dochter " mag" zoveel verdienen als ze kan.
Je krijgt geen "probleem" met je uitkering. Je uitkering kan gekort worden wanneer je dochter boven een bepaald bedrag verdient.
Maar is in dat geval ook logisch dat ze een financiele bijdrage levert in het huishouden... Er wordt wel gekort op de bijstandsuitkering van ouders:
Je wordt gekort als de inkomsten van inwonende kinderen van 18, jaar hoger zijn dan € 679,75 per maand. ( in 2014 ) .
paulus811
7 jaar geleden
Dit soort vragen zijn de wereld op z'n kop en precies waar Nederland aan ten onder gaat. Werk moet het uitgangspunt zijn, niet tot hoever je het 'handje ophouden' kunt rekken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heeft ook te maken met hoe je je kinderen hebt opgevoed, en of daar redelijk mee te praten is. ;-) Ik ken één voorbeeld van een thuiswonend kind dat lekker haar hele voltijds-salaris opsoupeerde, thuis bleef wonen zodat ze net zo veel kon stappen, kleren kopen en feesten als ze wilde en een auto kon rijden, en geen cént bijdroeg, tot mamma's bijstandsuitkering werd stopgezet. En met terugwerkende kracht. Dat is een verrekte trieste situatie kan ik je vertellen. Dus dat de ouders hier even een vinger aan de pols houden vind ik wel buitengewoon verstandig. Eventuele stufi telt trouwens OOK mee als inkomen.
paulus811
7 jaar geleden
Marleen, maar was mamma dan zo naïef om te denken dat dat voltijds salaris van het inwonende kind geen gevolgen zou hebben voor de bijstandsuitkering? Kan het me niet voorstellen.
fisbel
7 jaar geleden
@Erna55 en Marleen:
De informatie die jullie geven is volslagen verouderd. Inmiddels is immers de Participatiewet ingegaan (1 januari 2015) Met hierin opgenomen het begrip kostendeler. Hoe meer kostendelers er in een gezin zijn hoe meer er op een bijstandsuitkering gekort wordt.
Vb: ouders met een bijstandsuitkering. Inwonend kind (kostendeler) / inkomen kind is niet van belang. De bijstandsuitkering ouders wordt gekort met 13,33% Bijstandsuitkering ouders wordt (100% + 30%) : 3 x 2 is 86,67% N.B: Als kostendeler tellen kinderen jonger dan 21 jaar niet mee. Ook inwonende kinderen die vallen onder de wet studiefinanciering zijn géén kostendeler. N.B: het inkomen van een inwonend kind is niet meer van belang. Wel of het kind als kostendeler wordt gezien of niet. Het maakt voor de bijstand ouder(s) bijvoorbeeld geen verschil of een inwonend kind van 21 jaar of ouder, niet vallend onder de wet studiefinanciering, een maandinkomen van € 0 heeft of € 5000. Er is veel informatie over de Participatiewet / kostendelersnorm te lezen. Hier een willekeurig voorbeeld:
http://www.rsdaov.nl/werk/kostendelersnorm_3946/

Antwoorden (2)

Ik heb ook een beetje moeite met de term "probleem met mijn uitkering". Je / jullie uitkering is gebaseerd op het aantal personen in je huishouden en hoeveel je minimaal nodig hebt om rond te komen. Het is een gift, een aalmoes, geld dat volledig betaald wordt door de (werkende) maatschappij.

Op het moment dat jullie zelf inkomsten hebben, hoeft dat bedrag dus alleen nog maar aangevuld te worden tot dat minimum. Maar om mij onduidelijke redenen heeft de wetgever daar wel voorzieningen getroffen waardoor de inkomsten van inwonende meerderjarige kinderen niet volledig van de bijstand worden afgetrokken.

Citaat: (Uitzonderingsgevallen waarin een gezinslid niet meetelt als gezinslid voor de bijstand :)

"een meerderjarige kind [dat] een inkomen heeft van minder dan 1.059,49 euro dat onderwijs volgt dat door de overheid wordt gefinancierd. Dat kan BBL onderwijs zijn (1 dag naar school en 4 dagen werken) of onderwijs waardoor het kind recht heeft op studiefinanciering op grond van de Wet Studiefinanciering of een tegemoetkoming op grond van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten WTOS (waaronder VAVO). Het meerderjarige kind behoud dan zijn eigen inkomen. Verdient het kind meer dan 1.059,49 euro dan wordt het meerdere gekort op de gezinsbijstand."

Eventuele studiefinanciering (basis en aanvullende beurs) wordt dus meegeteld voor het inkomen van het kind.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
fisbel
7 jaar geleden
Zoals hierboven reeds aangegeven, is deze informatie inmiddels verouderd. In 2012 werd de huishoudinkomenstoets ingevoerd, die heel snel via de achterdeur weer werd afgeschaft. Terwijl de kortingen op een bijstandsinkomen nota bene al plaatsvonden. Om bij te praten het volgende uitvoerige artikel van Wikipedia: Wet werk en bijstand, per 1 januari 2015 gewijzigd in de Participatiewet:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_werk_en_bijstand
Het antwoord op uw vraag is eenvoudig: u wordt niet gekort vanwege het inkomen van uw dochter.
Vanaf 1 januari 2015 is de Participatiewet ingevoerd. In deze wet is geen inkomenstoets opgenomen t.a.v. inwonenden, m.a.w. hoe hoog het inkomen van uw dochter is is niet langer relevant.
Wel relevant is het begrip kostendeler. Een inwonende of inwonend kind kan kostendeler zijn. Hoe meer kostendelers er zijn, hoe meer er gekort wordt op de bijstandsuitkering.
Voor inwonende kinderen zijn een aantal uitzonderingen in de wet opgenomen t.a.v. kostendeler.

Geen kostendeler:
.jongeren tot 21 jaar;
kamerhuurders met een commercieel contract (en die een commerciële huurprijs betalen);
studenten die een opleiding volgen die recht kan geven op studiefinanciering of tegemoetkoming studiekosten;
studenten die een Beroeps Begeleidende Leerweg volgen (BBL-studenten).

Het kortingspercentage wordt berekend met een bepaalde formule. Hoe meer kostendelers er zijn, hoe meer er gekort wordt op de bijstandsuitkering. Voor elke kostendeler wordt 30% opgeteld.
Voorbeelden:
* 2 ouders met bijstand. Er zijn geen kostendelers. Elke ouder krijgt 50% van het minimuminkomen. Totaal 100% minimuminkomen.
* 1 ouder met inwonend kind (kostendeler): Inkomen ouder wordt verlaagd naar 50% van het minimuminkomen. Het inwonende kind wordt geacht de ontbrekende 20% aan te vullen

* 2 ouders met bijstand / 2 inwonende kinderen geen bijstand maar wel kostendelers:
Ouders krijgen (100% + 30% + 30%) Omdat er 4 personen zijn die de kosten kunnen delen krijgt elke ouder 160% : 4 is 40% Samen dus 80% van het minimuminkomen. De kinderen worden geacht de ontbrekende 20% aan te vullen met een stukje van hun inkomen. Als dit inkomen € 0 is wordt de korting toch toegepast! Als het inkomen van het inwonende kind (of vermogen) hoog is maakt dit geen verschil t.a.v de WWB-uitkering van de ouders.
fisbel