Soms wel, maar het kan ook zijn dat het illegaal is.

De meeste berichten zullen in vertrouwen worden toegezonden. Bij Snapchat kun je bovendien instellen hoe lang het bericht überhaupt te bekijken is. Dat was ingesteld om te voorkomen dat het daardoor lang op internet kon blijven ronddwalen. Maar een screenshot hou je daar niet mee tegen, en foto’s en berichtjes worden op die manier alsnog eeuwig bewaard. Mogen die dan zomaar gedeeld worden?

Er is geen regel die dat meteen al om privacyredenen zou verbieden. Het is afhankelijk van veel factoren. Een afbeelding waar iemand herkenbaar op staat is een portret van die persoon. Portretten mogen, indien ze onschuldig zijn en verder in onschuldige context zijn geplaatst, best gepubliceerd worden. Tenzij jullie wat anders daarover afgesproken hebben. De wat meer pikante foto’s die via Snapchat worden uitgewisseld mogen echter niet zomaar gedeeld worden. Iemands eer en goede naam mag je niet aantasten door een in vertrouwen toegezonden bericht te kopiëren en onder andere mensen te verspreiden.

En als dat wat je toegestuurd hebt gekregen ook maar enige creativiteit bevat, rust er waarschijnlijk auteursrecht op. Ook op basis daarvan mag je het niet zomaar gebruiken. Degene die het auteursrecht heeft mag bepalen of het werk openbaar gemaakt en verveelvoudigd mag worden. Als je het als ontvanger dus wil publiceren, heb je daarvoor toestemming nodig.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
geldt dat ook voor leugens van iemand op skype?
Amadea
7 jaar geleden
Als iemand leugens verkondigt, dan moet je dat met die persoon zelf bespreken. Daarmee wordt iemands goede naam aangetast, dus dat behoort tot de soorten die niet vrij gekopieerd en gedeeld mogen worden.