Mag een middelbare schooldocent een video van vrijende mensen tonen in de les?

Voor een educatief doel, bijvoorbeeld in het kader van sexuele voorlichting of maatschappijleer. Bijvoorbeeld van een pornosite.

Poet
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die leraar is niet goed bij het hoofd
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerkelijk/friese-leraar-weggestuurd-na-tonen-pornofilm
Poet
7 jaar geleden
Dat was bij wiskunde. Dat ligt uiteraard net iets minder voor de hand
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lijkt me wel een hele creatieve manier om vermenigvuldigen uit te leggen.....of was het aftrekken ?
ronron1212
7 jaar geleden
Dan zou ik maar eens met de decaan gaan praten hierover.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/597968/middelbare-schooldocent-video-vrijende-mensen
Er is een promotiefilmpje - Misschien heeft de leraar dit per ongeluk gelezen als pornofilmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=mPoPjCJSfhc&feature=youtu.be Ik heb het filmpje zelf niet bekeken.

Antwoorden (1)

Er is een levensgroot verschil tussen vrijende mensen en porno ; net zoals er een wereld van verschil is tussen een bord macaroni uit een pakje en een drie-sterren-menu.

Ik ben misschien een beetje teveel een kind van de jaren zeventig, maar in mijn optiek is er niets mis mee een paar blote billen of borsten of zelfs geslachtsdelen op een volstrekt naturel lichaam te zien in het kader van voorlichting. En ook niet met discrete beelden van een vrijend stel. Zodra daar echter kunstgrepen in hebben plaatsgevonden 'voor het plaatje' (verwijderde lichaamsbeharing, implantaten) bevind je je al op een hellend vlak.

Ik vraag me echter wel een beetje af wat het nut is van dergelijk beeldmateriaal, want hoe blote mensen er uit zien weten we inmiddels allemaal wel vanaf zeer jonge leeftijd, of je wilt of niet (al zien we wellicht te weinig blote normale mensen, dus wellicht is dat de gedachte erachter) en vooral of het element "vrijen" daarin een plaats moet hebben. Anderzijds, in de over-gesexualiseerde, misschien wel gepornificeerde samenleving, is het misschien ook juist wel goed om te laten zien wat er in de doorsnee slaapkamer echt te beleven valt ; en dat is nu eenmaal niet altijd een drie-sterren-menu ;-)

Het gaat er echter natuurlijk niet om of het van mij mag, maar of het uberhaupt is toegestaan. En dan denk ik dat alles wat 's avonds voor 9 uur op televisie mag, zeker ook in de school moet mogen, maar wel binnen de juiste context en met de juiste begeleiding, en zonder close-ups. Voor details volstaan de oude vertrouwde tekeningen nog uitstekend.

Maar hoe meer kinderen leren over een normaal menselijk lichaam en hoe dat functioneert, en vooral waar nou precies de kindjes vandaan komen (en wat je moet doen om ze niet te krijgen) , ja, dat kun je blijkbaar nog steeds niet vaak en duidelijk genoeg uitleggen; dat blijkt uit de dagelijkse vraag "kan ik zwanger zijn" hier op GV wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
En nog ten overvloede : nee, dus nadrukkelijk NIET van een pornosite. Het moet wel echt om geschikt voorlichtingsmateriaal gaan, en volgens mij vind je dat daar niet, nauwelijks of slechts met heel veel moeite.