Kan je straf krijgen voor belofte niet nakomen?

Stel je wil iemand een webcamshow geven, en die persoon betaalt vooraf en daarna blokkeer je die persoon, ben jij dan strafbaar?

Toegevoegd na 6 uur:
Update: Ik heb zelf niets gedaan dus maak jullie geen zorgen!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (1)

Ja, dat is zeker strafbaar. Je bent dan namelijk officieel een oplichter ; je hebt iemand geld laten betalen waarvoor je vervolgens geen diensten of goederen hebt geleverd. En oplichting -deze is van het type "kat in de zak"- is strafbaar als misdrijf (dus niet als overtreding, zoals bijvoorbeeld een verkeersboete) en dat is geen spelletje. Er kan een straf tot drie jaar op staan of een geldboete in de vijfde (= eennahoogste) categorie (82.000 euro).

Los daarvan ben je natuurlijk met vuur aan het spelen. Je weet niet wat voor figuur je voor je hebt (of als je dat wel weet ben je nog eerder het haasje) en wat die persoon allemaal van je weet of weet te achterhalen.

Je kunt geen (officiele) straf krijgen voor het niet nakomen van een belofte in de personlijke sfeer. Bijvoorbeeld je moeder beloven met afwassen en op het moment supreme je snor drukken. Of iemand een toezegging doen ergens mee te helpen en het komt je op dat moment toch niet uit. Maar hier heb je GELD gevraagd EN geind, en dat maakt de zaak héél anders.

Wil je problemen voorkomen, stort dan zo snel mogelijk het ten onrechte betaalde geld terug; dan heeft de persoon in kwestie eigenlijk geen zaak meer, want een geannuleerde overeenkomst is wel HEEL erg moeilijk hard te maken, vooral als er nks zwart op wit staat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb zelf niets gedaan hoor