Hoe lang mag (bevroren) vlees verkocht worden?

Willy Stelten, de vleeshandelaar uit Oss.

Kom zojuist een nieuwsbericht tegen op nu.nl dat de curator €1000.000 eist.

En dan aan het eind van het bericht staat:
Als het vlees alsnog wordt vrijgegeven en voor menselijke consumptie kan worden verkocht, dan zal de voorraad namelijk aanzienlijk meer opbrengen dan bij verkoop als diervoeder.

Dat roept bij mij twee vragen op. In april 2013 is de productie stil gelegd. Dat is !!!3!!! jaar geleden dat kan je toch niet meer verkopen.

En de andere vraag. Anders word het verkocht als diervoeder. Aan wie dan? De dierentuin? Ik dacht namelijk dat vlees voeren aan vee verboden is/was.

...anders wordt ik toch maar vegetariër...

Toegevoegd na 35 seconden:
http://www.nu.nl/ondernemen/4308489/fraudeur-vleesgroothandel-moet-curator-1-miljoen-euro-betalen.html

7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Grote kans dat Fido een hartige hap krijgt.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Oh die diervoeding. Daar had ik nog niet bij stilgestaan. Lol!
tinus1969
7 jaar geleden
Grappig; het is niet makkelijk terug te vinden. Deze link suggereert dat 'practical storage times' in het algemeen niet meer dan 24 maanden is http://www.fao.org/docrep/004/T0098E/T0098E02.htm
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is zelfs vrijwel helemaal niet terug te vinden. Die twee jaar / 24 maanden vind je op diepgevroren producten die door gaan naar de groothandel, en DIE kunnen het nog tot 24 maanden bewaren. (Ook niet in een huishoudelijke vriezer natuurlijk). En dat komt omdat het eigenlijk geen houdbaarheidsdatum HEEFT. Het wordt onder zodanige omstandigheden behandeld, verpakt en ingevroren. dat de houdbaarheid schier oneindig is. Dat steekt zeker niet op een paar jaar. Herinner je je nog de verhalen over de bevroren mammoet die nog gegeten is ?(Al was dat in weerwil van de mythe door de honden, niet door mensen, maar die kregen er niks van ;-) Of het lekker was vermeld het verhaal niet, maar bedorven was het niet, ondanks dat het niet zo zorgvuldig voorbereid was op langdurige bevriezing ;-)

Antwoorden (1)

Heel lang.

Een groot deel van het als "vers" verkochte vlees in de supermarkt, komt niet uit de regio maar van verder weg, en soms zelfs uit Afrika (gemengd / rundergehakt vooral), en dat komt natuurlijk niet vers hierheen. Daar gaat soms wel twee jaar overheen voor je Afrikaanse koe in je balletje gehakt zit. En dat is geen enkel punt.

Je moet dat bevriezen namelijk niet vergelijken met het knutselwerk in je eigen vriezertje, -18 tot -21 graden, vaak niet best verpakt, waarin het na 3 tot 6 maanden zo hard achteruit gaat (als het niet al kapot is van de vriesbrand) dat het nauwelijks lekker meer is. In een diepvrieKIST, die zijn koude beter vasthoud, kun je vaak iets langer vooruit.

Dit industriële vlees wordt - vaak als (half) beest - bevroren bij -79 graden (vloeibare stikstof) waardoor het ECHT niets meer doet en de houdbaarheid schier onbeperkt is. Ook ligt het niet in een vriezertje dat voortdurend open en dicht gaat, met alle temperatuurschommelingen van dien, maar is het echt langdurig volledig afgesloten van licht en lucht, de twee factoren die de houdbaarheid verkorten. De houdbaarheid is mínimaal twee jaar, maar in theorie eigenlijk schier onbeperkt, omdat er ECHT van geen enkele bacteriële activiteit sprake kan zijn. Ook vriezen de cellen bij die temperaturen (en dat tempo) niet zo kapot als in je eigen vriezertje.

Er is geen enkele reden om dat vlees te mijden, sterker nog, je eet het vermoedelijk regelmatig, vooral als je graag "kiloknallers" (vlees onder de pakweg 6 euro de kilo) eet. Veel als "vers" aangeboden vlees is namelijk -vaak langere tijd - bevroren geweest, en dat zie je al aan de manier waarop het in de supermarkt voorgesneden ligt ; zó strak red je niet met een mesje, dat kun je alleen (bevroren) zo zagen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Overigens is het probleem bij ingevroren vlees (en veel andere ingevroren producten) niet microbiologisch. Bederf treedt soms toch op na verloop van tijd door oa. oxidatie en uitdroging; chemische processen. Vuistregel: hoe beter ingepakt en hoe sneller ingevroren, hoe langer houdbaar.