Is het mogelijk een ambassade te starten?

Ik wil vanuit een een land waar nog geen ambassade voor is in Nederlands een ambassade starten, Is dit zomaar mogelijk en zijn hier regels aan verbonden?

Uiteraard moet er een overeenkomst zijn met het desbetreffende land.

Welke wegen moeten hiervoor bewandeld worden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
ronron1212
7 jaar geleden
Nee dat kan niet dat is iets dat een regering doet. Hiervoor maken landen afspraken.
Erna55
7 jaar geleden
Een ambassade is geen "bedrijf" dat op particulier initiatief opgericht kan worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien als je je eigen staat ergens opricht waar daar nog ruimte voor is. Dan via diplomatische afspraken zou het wel mogelijk kunnen zijn :D. succes :P
tinus1969
7 jaar geleden
Wat ik me afvraag waarom je dat zou willen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus, logische verklaring is wel dat er in nederland meer dan 200 nationaliteiten rondlopen terwijl we rond de 140 ambassade's hebben. Zo hebben we ook maar rond de 140 ambassades in het buitenland... dus dat je een ambassade hier of daar wel handig zou vinden zou ik me wel kunnen indenken. Maar waarom je dat zelf wilt beginnen... misschien een petitie starten??
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Google eens consul . Ja er zijn particulieren die Nederland vertegenwoordigen in landen waar Nederland geen ambassade wil of ( nog niet ) kan hebben . Maar zo simpel is dat niet dat zijn meestal ere baantjes . In de meeste landen waar een land ( Nederland ) geen ambassade heeft wordt dat land door een ander land daar vertegenwoordigt . Dus het kan zo maar zijn dat Denemarken of België of de USA ons in dat land vertegenwoordigt .
tinus1969
7 jaar geleden
@Deefdrums; ik vermoed zomaar dat een ambassade voor Tuvalu of Vanuatu weinig werk zal hebben...

Antwoorden (2)

Een ambassade is een diplomatieke vertegenwoordiging van een land in een ander land. Voor deze vertegenwoordiging is toestemming nodig van het gastland.
Het overleg hierover vindt plaats op regeringsniveau: daar hebben wij als eenvoudige burgers niets over te zeggen.
Laat staan dat we zelf een ambassade kunnen starten.
SimonV
7 jaar geleden
Neen, geen enkele burger kan zomaar een ambassade oprichten.
Een ambassade is een diplomatieke vertegenwoordiging van een land in een ander land. De ambassadeur is de vertegenwoordiger van zijn staatshoofd.Meestal bevindt de ambassade zich in de stad waar ook de regering van het gastland zetelt. Zo bevinden de meeste ambassades in Nederland zich in Den Haag en de meeste ambassades in België zich in Brussel. Soms heeft een land naast een ambassade ook een of meer consulaten in het gastland.