kom ik aanmerking voor een voortgezet verblijf?

Ik kwam in het Nederland in mar 2012 voor verblijf bij partner. Ik kreeg 1 jaar verblijf vergunning. Toen de vergunning verviel, verbrak de relatie. Na 1 verblijf gaat voor 14 dagen, kreeg ik andere 5 jaar vergunning bij andere partner. In mar 2015, door een prive reden hadden we niet zelfde adres voor 1,5 maand, daarna zijn we adres weer zelfde tot nu toe. Tot apr 2018, wordt mijn vergunning verlopen. Als de relatie nu verbreekt, kom ik aanmerking voor een voortgezet verblijf?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

"Normaal heb je recht op zelfstandig verblijf:

- als je je inburgering hebt gehaald en drie jaar rechtmatig verblijf hebt op basis van een relatie (gehuwd of ongehuwd). Het gaat dan om de formele scheiding (de datum van inschrijving van het vonnis bij de burgerlijke stand), als er maar niet binnen die drie jaar volgens de GBA wordt verhuisd.
- als je zelfstandig aan alle voorwaarden voor een verblijfsvergunning voor een ander doel voldoet (bijv. bij andere partner). Slechts de MVV plicht vervalt (en daarmee de plicht opnieuw het inburgeringsexamen buitenland te doen).

In EU zaken:
- als het huwelijk drie jaar heeft geduurd waarvan het laatste jaar in Nederland.
Dat geldt ook voor uit een lidstaat teruggekeerd Nederlanders. Inburgering is niet vereist maar de termijnen moeten zijn volgemaakt vóór het indienen van het echtscheidingsverzoek.

De IND komt zeker achter de wijziging van een GBA adres, maak je geen illusies.
En dat is dan een probleem tenzij aan de voorwaarden voor voortgezet of zelfstandig verblijf (bijv. bij NL kind) is voldaan."

Dus als je ouder bent van een kind met de Nederlandse nationaliteit en/of zelfstandig voor je eigen inkomen kunt zorgen en geen beroep hoeft te doen op de bijstand.

Op de site uit de bron vind je alle regeltjes, meer praktijkvoorbeelden en kun je eventueel je vraag stellen aan iemand die meer van de details op de hoogte is.