Als er een nieuwe wet wordt ingevoerd, kunnen dan de misdaden daarvoor bestraft worden?

Ik bedoel dus als er een nieuwe wet wordt ingevoerd, en je hebt iets gedaan wat toen nog legaal was, maar na de invoering van een nieuwe wet niet meer. Kan je dan nog steeds bestraft worden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
7 jaar geleden
Voor invoering is wat het voor invoering en na invoering wordt het wat het dan is. Vanaf en tot datum.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Nee, dat kan in principe niet. Je kunt alleen bestraft worden voor een feit dat strafbaar was ten tijde van het plegen ervan. Dit is zelfs een van de belangrijkste grondbeginselen van onze rechtsstaat. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Legaliteitsbeginsel
erotisi
7 jaar geleden
Het leuke is dat een anticiperende werking van een wet nog wel eens positief kan uitwerken in een uitspraak van een rechter. Toch lijkt het er soms op dat een uitspraak toch weleens beïnvloed lijkt door aankomende wetgeving, maar dat alles wel binnen de mogelijkheden van de huidige wet
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Hoe zit het dan met verjaren? Ik meen me te herinneren dat moord vroeger toen ik klein was, kon verjaren en nu niet meer. Bij invoering van die wet, stel dat dit in 1995 was en laten we aannemen dat moord na 30 jaar zou verjaren. Betekend dit dan dat elke moord gepleegd voor 1995 nog kan verjaren en elke moord na 1995 niet meer?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ heerVoldemoort, de vraagsteller heeft het over een legaal iets. Moord was ook voor 1995 een strafbaar feit. Inmiddels werkt het zo dat alle moorden na 1988 strafbaar zijn. Middels onderstaande petitie willen ze dat alle moorden strafbaar worden. Maar het plegen van een moord is nooit lega geweest en daarom kan deze wel nog strafbaar gemaakt worden. https://petities.nl/petitions/geen-enkele-moord-mag-verjaren?locale=nl%C2%A0
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Dus een moord gepleegd voor 1987 is dus niet strafbaar meer?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien kun je het strafbare feit toevoegen aan de vraagstelling?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@HeerVoldemort, in het strafrecht is het begrip verjaring iets ingewikkelder dan in het civiele recht, ook voor wat betreft verjaring van misdrijven, gepleegd vóór 1986.
http://www.wetrecht.nl/verjaring-in-civiele-en-in-strafzaken/
Het kan zijn dat de verjaring voor een misdrijf, bv gepleegd in 1986, bij de wetswijziging in 2006, niet gold.
Artikel 71 stelt dat elke daad van vervolging de verjaring stuit, ook ten aanzien van anderen dan de vervolgde. Verjaring kan gestuit of geschorst worden. Stuiten betekent dat de verjaringstermijn vanaf nul opnieuw begint te tellen. Schorsen betekent dat de termijn voor een bepaalde tijd wordt onderbroken en na de schorsing verder telt voor het resterende gedeelte. Maar inderdaad: misdrijven die voor 2006 verjaard waren, blijven verjaard. het antwoord op @lovekonijntjes vraag met de toevoeging is wel simpel:
Er kan geen strafvordering plaatsvinden voor een daad die tijdens het plegen wettelijk legaal was omdat op grond van
Artikel 1 Wetboek van Strafrecht:
1 Geen feit is strafbaar dan uit kracht van een daaraan voorafgegane wettelijke strafbepaling.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2016-07-01
Het belangrijke deel van dit artikel is het gedeelte: "daaraan voorafgegane wettelijke strafbepaling".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@svdongen: er hoeft bij de vraagstelling geen strafbaar feit als voorbeeld te worden genoemd. Geen enkel feit dat nu strafbaar is op grond van een huidige wet, maar niet vóór de wetswijziging, kan met terugwerkende kracht worden bestraft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2016-07-01
Titel I. Omvang van de werking van de strafwet
Artikel 1
1. Geen feit is strafbaar dan uit kracht van een daaraan voorafgegane wettelijke strafbepaling.
2. Bij verandering in de wetgeving na het tijdstip waarop het feit begaan is, worden de voor de verdachte gunstigste bepalingen toegepast. @erotisi, anticiperende werking van de wet bestaat niet. Er zijn vijf interpretatiemethodes van de wet
De laatste (de zesde) is de anticiperende interpretatiemethode.
Dat is een methode waarbij de rechter zijn mening baseert op een wet die nog lang niet in werking is maar al wel in de maak is.

Het beste antwoord

Neen

Een wet waar een straf op staat kan nimmer een terugwerkende kracht hebben, de strafmaat en de wetgeving gaan dan pas in werking als deze gepubliceerd is in het staatsblad.

Vergeet niet dat in Nederland de meeste misdrijven wel op één of andere manier al afgedekt is met wetgeving en ze enkel wetgeving maken als de strafmaat onvoldoende is in de bestaande wetgeving of men van mening is dat de oude wetgeving de lading onvoldoende dekt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Simpel gezegd: toen, dus vóór de wet in ging, was het nog geen misdrijf. Dus kan je er ook niet voor gestraft worden ! Prima antwoord ! (+)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En na de nieuwe wet moet de gunstigste bepaling worden toegepast.