moet je toestemming van je ex hebben om een id kaart aan te vragen

heb je persé die toestemming nodig ook bij verlenging van je paspoort waar de kinderen al bij opstaan.
alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Het beste antwoord

Ja je hebt echt toestemming nodig van je ex
Het zijn ook zijn kinderen
Dit kan ook schriftelijk maar dan wel met copy van ID OF PASPOORT van je ex
En je kan ook papier vragen wat ex in moet vullen alvorens je naar gemeentehuis gaat dit kan je eventueel je advocaat laten regelen mocht er geen goed contact zijn met je ex
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op een id kaart staan je kinderen toch niet vermeld?
dit geldt enkel voor een paspoort.
als je een id voor jezelf aanvragen dan kun je dit doen zonder toestemming van je ex

Andere antwoorden (2)

Nee waarom..het is toch je ex!
je vraagt gewoon je eigen nieuwe paspoort aan waar je kinderen gewoon weer bij op geschreven worden.

Bij de gemeente kunnen ze met 1 klik zien dat je gescheiden bent en als de kinderen klein zijn en aan jou zijn toegewezen kun je ze dus gewoon opnieuw bij je op het paspoort plaatsen

Toegevoegd na 2 minuten:
alleen bij een id kaart staan nooit je kinderen op dus als je dit wilt moet je dus een paspoort aanvragen...ietsje duurder dan een id.
als je kinderen ouder zijn dan 14 hebben ze hun eigen id kaart nodig en staan ze in elk geval niet meer op je paspoort ...dus het ligt er een beetje aan wat de leeftijd van je kinderen is...

Toegevoegd na 25 minuten:
Jouw vraag is toch om verlenging van je huidige id kaart of wil je helemaal een nieuw paspoort?
bij een id voor jezelf alleen heb je geen toestemming nodig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je in je vraag het begrip paspoort en ID door elkaar gebruikt en niet de leeftijd van de kinderen vermeldt hebt, hierbij een extra uitgebreid antwoord.

Kinderen tot 12 jaar die een identiteitskaart willen aanvragen, hebben hiervoor de schriftelijke toestemming nodig van beide ouders of voogd. Bovendien moet een van
beide ouders bij de aanvraag aanwezig zijn. De afwezige gezaghebbende ouder moet zijn of haar schriftelijke toestemming geven. Bovendien moet het geldige legitimatiebewijs van deze ouder getoond kunnen worden. Dezelfde procedure geldt voor kinderen tot 18 jaar die een paspoort willen aanvragen.

Jongeren vanaf 12 jaar kunnen zelfstandig een Nederlandse identiteitskaart aanvragen. Hiervoor is geen toestemming nodig van de ouders.

Wat nu als de ouder met gezag geen toestemming wil geven aan de andere gezaghebbende ouder voor het aanvragen van een paspoort voor het kind?

In dat geval kan aan de rechter vervangende toestemming gevraagd worden voor de weigerende ouder.

Als je paspoort verloopt, moet je het laten vernieuwen. Verlengen bestaat niet meer
Als je kinderen in het paspoort wilt laten bijschrijven heb je een recente pasfoto van uw kind nodig. Een kind mag in je
paspoort worden bij geschreven tot en met de 15 jarige leeftijd van het kind. je hebt toestemming van beide ouders nodig om je kind in je paspoort te laten bijschrijven. Bovendien moet het kind mee komen als je de aanvraag doet, in verband met identificatie. Kinderen die ouder zijn dan 15 mogen niet meer in je paspoort worden bij geschreven. Je kunt voor hen een eigen paspoort aanvragen of ze kunnen reizen met een geldige ID-kaart. In geval van aanvraag van een eigen reisdocument is schriftelijke toestemming van beide ouders (of de gezaghebbende) noodzakelijk. Je brengt mee:

* Pasfoto van het kind
* De oude reisdocumenten waar het kind in staat bijgeschreven