Als je een dubee nationaliteit hebt mag je dan bij verkiezingen in beide landen je stem uitbrengen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
4.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heeft u dan 1 Nationaliteit in Nederland, en 1 Nationaliteit uit EU-land? Of uit een land buiten de EU?
ronron1212
7 jaar geleden
Turken hebben twee nationaliteiten en stemmen ook in beide landen.

Antwoorden (1)

Soms. De wetgeving rondom dubbele nationaliteiten verschilt al naar gelang het land van herkomst. En het maakt ook nog uit om wat voor soort verkiezing het gaat.

Door een wetswijziging in 2012 hebben Turken in het buitenland met de dubbele nationaliteit ook stemrecht bij de verkiezingen in Turkije. In totaal zijn er zo'n drie miljoen stemgerechtigde Turken in het buitenland, van wie het merendeel in Europa woont.

Marokkaanse Nederlanders mogen sinds 2007 ook stemmen in Marokko, maar ze moeten daartoe wel eerst naar dat land reizen. In tegenstelling tot sommige andere staten organiseert Marokko geen stemming op de consulaten of ambassades. Ook moeten ze zich eerst op een consulaat als kiezer laten registreren. Daar maken dus maar weinig mensen gebruik van, vanwege behalve de praktische belemmeringen ook het gebrek aan voorlichting en het slechte imago van de Marokkaanse politiek.

De Chinese nationaliteitswet erkent geen dubbele nationaliteit. Ook in Suriname kan het niet.
In Argentinië is het juist een trend om de dubbele nationaliteit te hebben of te verwerven. De reden om twee paspoorten te willen hebben ligt in in dit land nogal voor de hand: veel mensen zijn tweede generatie-Argentijnen, hun ouders zijn geboren in Europa. Maar wie als Argentijn tevens Nederlands staatsburger wordt mag in Argentinië niet meer van het stemrecht gebruik maken.

En zo kan je het van nog veel meer landen opzoeken.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En als je een Nederlands en een Duits paspoort hebt? Kan je dan ook stemmen in beide landen?
ronron1212
7 jaar geleden
@Vraag1999 lees Amadea haar antwoord.
Amadea
7 jaar geleden
Bij verkrijging van de Nederlandse nationaliteit verliest een Duitser de Duitse nationaliteit niet automatisch, maar in principe wordt wel verlangd dat die persoon afstand doet van zijn/haar oorspronkelijke nationaliteit. Er is dan dus geen sprake meer van dat ook nog in Duitsland zou kunnen worden gestemd.