Mag ik een Anonymous masker dragen in het openbaar?

Ik bedoel dan voornamelijk straten, maar niet in een supermarkt of bibliotheek of iets in die geest.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het niet tijdens een demonstratie o.i.d. is, ga je gang.
Niet raar opkijken als je aandacht krijgt (ook van politie).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/mode-accessoires/vraag/47678/bivakmuts-straat-lopen-bijvoorbeeld-openbare
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jackd dat is een vraag van 6 jaar oud, ondertussen is er een nieuwe wet aangenomen, die het op specifieke plekken verbiedt. Maar in principe mag je met je gezicht bedekt rondlopen buiten de genoemde plekken. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2015/11/27/dragen-gezichtsbedekkende-kleding-onder-voorwaarden-niet-meer-toegestaan
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In de nieuwe wet staat enkel dat het op bepaalde plekken verboden is. Er staat niet dat het op de rest van de plekken is toegestaan.
Een APV kan daar op doorgaan en het overal binnen de gemeente verbieden.
Maar even verder gekeken, in die van mijn woonplaats en in die van Den Haag kan ik er niks over vinden.
Voor zover ik kan zien is het dus niet verboden.
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/'s-Gravenhage/11313/11313_23.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Er staat niet dat het op de rest van de plekken is toegestaan." Dat is het logische gevolg, alles mag totdat er een wet is die het verbiedt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In mijn gemeente kan ik er ook niets over terugvinden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn ook wetten die dingen toestaan.
Dan kan een APV dat niet (zomaar) verbieden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat probeer je nou te zeggen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn ook wetten die dingen toestaan. Kan je een voorbeeld geven? Zijn dat dan niet uitzonderingen op wetten die al bestaan? Maar ik zie vooral niet hoe het een argument is in de discussie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat je één zin quote en die daarmee uit zijn verband haalt. Veel grondrechten. o.a. art 1
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001840/2008-07-15 En dat is nog ontopic ook. artikel 6.1 is in dit verband veel genoemd.
Een APV kan dat niet verbieden. (denk aan een lokaal boerkaverbod)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Grondrechten staan niks toe. Immers zonder die grondwetten zijn die acties niet opeens verboden. Grondwetten sluiten wetten bij voorbaat uit die die acties verbieden. Er zijn geen wetten die iets toestaan. Alles mag tot er een wet is die het verbiedt. (In dit geval wellicht een APV). Haal alle wetten weg en alles mag. Dat is het punt wat ik probeer te maken. Overigens snap ik nu wat je probeert te zeggen met het uit verband rukken. Maar als er een fout in een zin staat laat je dat pas goed zien als je het iuit verband trekt. Binnen het verband lijkt je zin idd meer te kloppen. Inderdaad zou tegenwoordig bij elke nieuwe wet die aangenomen wordt ook aangegeven moeten worden dat het omgedraaide wel mag om zo die onnozele APV-regelgeving ongedaan te maken. Het maakt antwoorden in wetgeving ook irritant. Vraag: Mag X? Antwoord: Ja, immers er is geen wet die het verbied.
Antwoord: Nee, zie art y.z Tegenwoordig dus: Ja, behalve als je in gemeente A, D, F,H,K en L woont en in L alleen als ... en in V zou je nog APV zus en zo in ogenschouw kunnen nemen. APV=onwerkbaar in mijn ogen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt geen wetten nodig om ervoor te zorgen dat iets mag is vooral de strekking.

Het beste antwoord

Ja dat mag behalve op een paar specifiek aangegeven plekken. Je mag dus in je eentje zonder reden met een bivakmuts, boerka, of anonymous masker oplopen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Enige is dat een apv mogelijk roet in het eten kan gooien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee dit is wettelijk niet toegelaten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom niet?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is niet verboden (burka ook niet).
Tenzij bij demonstraties e.d.
Wel kunnen ze vervelend doen dat je orde verstoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Info:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2015/11/27/dragen-gezichtsbedekkende-kleding-onder-voorwaarden-niet-meer-toegestaan
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@pere Was jij Belg? Want in Nederland mag het op een paar uitzonderingen na. http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/05/bam_boerkawet_in_je_bakkes.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vergeet de APV niet:
http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/mode-accessoires/vraag/47678/bivakmuts-straat-lopen-bijvoorbeeld-openbare
Grote kans dat het toch verboden is, maar dat zal je dan per gemeente moeten bekijken.
Nee, je moet herkenbaar zijn voor andere mensen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op straat? Gaat in veel gevallen niet op...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik kan net zoveel make-up op doen als ik wil, ook al herkennen ze mij niet meer.