mag werkgever arbeidsongeschiktheidsverleden-navraag delegeren aan AON?

een nieuwe collega kreeg onlangs brief van AON (de AON-tak met ondertitel 'empower results', zich in de brief als adviesburo AON presenterend). De brief toont logo van zowel AON als onze werkgever. Het verzoekt haar om inzage te geven in arbeidsongeschiktheidsverleden. Als reden wordt aangedragen dat dit voordelen voor de werkgever oplevert. Ook wordt aangegeven dat (citaat) 'werkgever het recht heeft deze vragen te stellen' (opm.: of ze verplicht is deze te beantwoorden wordt niet expliciet benoemd) . Er wordt verder gesteld: 'AON gebruikt het formulier uitsluitend om na te gaan of je de status van arbeidsgehandicapt of structureel functioneel beperkt hebt'. Ook staat er: namens *werkgever* benadrukken we dat de verstrekte informatie alleen wordt gebruikt voor de inventarisatie en op geen enkele wijze gevolgen heeft voor het dienstverband bij *werkgever*' en ook 'enkel wanneer uit jouw antwoorden blijkt dat je een dergerlijke status hebt, wordt deze informatie doorgegeven aan *werkgever*'. Ook wordt aangegeven dat bij het 'ja' antwoorden van bepaalde vragen, brieven die destijds hierover van UWV zijn ontvangen, meegestuurd dienen te worden. Mijn vraag: mag werkgever deze info via gedelegeerde (AON) opvragen (ik lees alleen dat de werkgever ze mag opvragen maar niet dat dit recht overdraagbaar is. De retourenvelop is gericht aan AON Risc Solutions') . Verder heeft AON een grote verzekeringstak. Nogal dubieus m.i. !

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Thecis
7 jaar geleden
Het eerste wat je zou moeten doen, is met deze brief naar de HR afdeling gaan (persooneelszaken) en daar eens gaan vragen hoe het zit. Als het goed is, krijg je dan de antwoorden waar je hier om vraagt.

Antwoorden (1)

Vragen staat vrij, dus ja ze mogen het verleden aan een persoon vragen.

Echter is het persoon niet verplicht er aan mee te werken en zeker geen documenten van derde mee te sturen, zij dienen deze zelf op te vagen bij het UWV.