Wat is de valkuil bij een testament wanneer partners vlak na elkaar overlijden?

Ik ben bezig met het opmaken van een testament, samen met mijn partner. Nu heb ik me ooit laten vertellen dat er een valkuil is bij de nalatenschap.

Het idee is dat wij, als partners, elkaar aanwijzen als erfgenaam. Dit geldt voor geld en goed, inclusief de eigen woning. Pas nadat de langstlevende overlijdt komt de erfenis ten goede aan familieleden.

Nu heb ik me ooit laten vertellen dat dit normaal gesproken prima werkt. Of nu eerst de ene partner en jaren later de andere partner overlijdt, of wanneer beide tegelijk overlijden - dit werkt kennelijk, althans, dat meen ik me te herinneren.

Maar er was ook iets met een valkuil wanneer beide *ongeveer* tegelijk overlijden, maar niet precies. Bijvoorbeeld bij een ernstig verkeersongeval. Beide partners liggen dan in het ziekenhuis, en overlijden bijvoorbeeld 30 seconden na elkaar. In zo'n geval schijnt de volgorde van overlijden enorm veel uit te kunnen maken voor wat er met de erfenis gebeurt, en dat schijnt anders te zijn dan wanneer beide partners tegelijk overlijden.

--  Wat is die valkuil?
--  Hoe kan deze valkuil worden vermeden?

Ik hoop dat deze vraag wordt gelezen door juridisch onderlegde personen die op basis van deze vage hints begrijpen waar ik op doel

Cryofiel
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is inderdaad zo'n "verjaardagsverhaal" om het zo maar te noemen. Het idee is dat als bijv. de man eerst overlijdt, de vrouw al het geld erft, en als zij dan 1 minuut later overlijdt alleen de familie van de vrouw (de schoonfamilie van de man) het geld krijgt. Wat het verschil hier in is met als de vrouw door volledig andere reden een jaar (of 10) later overlijdt zie ik echter niet (behalve gevoelsmatig wellicht). Daarnaast is het volgens mij zo geregeld dat kinderen hoe dan ook recht hebben op hun kindsdeel (zolang er niets geregeld is). Ik ken iig het verhaal, maar volgens mij is het een verkeerd uitgelegd probleem. Althans er is voor zover ik kan bedenken geen verschil tussen 1 minuut of drie jaar na elkaar overlijden. Als beide tegelijk dood zijn gegaan (of als niet na te gaan is wie eerst doodging) dan zullen wellicht beide families erven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En over je 2e reactie. Daarvoor maak je een testament om dit soort te creëren of te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als uw partner en u (bijna) gelijktijdig overlijden Als twee partners tegelijkertijd overlijden (bijvoorbeeld in een verkeersongeluk),
erven ze niet van elkaar. Deze regel voorkomt dat uw erfgenamen (bijvoorbeeld
uw kinderen) twee keer erfbelasting moeten betalen over dezelfde nalatenschap.
In uw testament kunt u bepalen dat deze regeling ook geldt als uw partner en
u kort na elkaar overlijden. Dan krijgen uw erfgenamen geen dubbele heffing
van de erfbelasting. Maar dat is dus het verhaal bij kinderen van een stel. Maar misschien is dat wel wat cryo gehoord heeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9. Overlijden tijdens de vakantie
Wie is eigenlijk de erfgenaam als het hele gezin tegelijk komt te overlijden, bijvoorbeeld tijdens de vakantie? Of nog verdergaand: wie is de erfgenaam als iedereen overlijdt op één ouder na? Als het hele gezin tegelijk overlijdt, bepaalt de wet dat het totale vermogen van beide ouders verdeeld wordt tussen de beide families van de ouders (ouders, broers en zussen). Als je liever hebt dat in dat geval jouw nalatenschap aan bijvoorbeeld een goede vriend of vriendin, één broer, een goed doel of een combinatie daarvan ten goede komt, dan kan dat in een testament worden vastgelegd. Als iedereen overlijdt behalve één ouder, wordt het helemaal spannend, vooral als die ouder relatief kort na de andere gezinsleden komt te overlijden. Zoiets is bepaald niet ondenkbaar bij auto-ongelukken. >>In dit geval komt het totale vermogen ten goede aan de familie van de langstlevende. De familie van de eerst-overleden ouder zit er dan helemaal naast. Als je dat sneu vindt, dan is er een testament nodig om (ook) hen weer in de nalatenschap te betrekken.<< Daarmee kan dan geprobeerd worden de situatie van gelijk overlijden en (vlak) na elkaar overlijden in effect hetzelfde uit te laten komen.
Dat de fiscus zich in de_handen zal wrijven bij dit soort erfstellingen is even een ander probleem De langstlevende blijft goed verzorgd achter Op grond van de wettelijke verdeling of een langstlevende testament (opgesteld als de zogenoemde ‘ouderlijke boedelverdeling’), wordt de langstlevende enig eigenaar van alles wat er is. http://www.notarisopdelaak.nl/testament.html
ronron1212
7 jaar geleden
De beide partner kunnen in het testament gewoon erven benoemen. Dan wordt de erfenis daarna volgens het testament verdeeld.
Ga naar een notaris die kan je dit precies uitleggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212 Maar dat is wellicht iets wat je helemaal niet wil. Als de partner van cryo overlijdt (ik roep even wat) en cryo nog jaren te gaan heeft is het vast niet de bedoeling dat haar schoonouders geld erven. (of andersom)
ronron1212
7 jaar geleden
@MrTomaat wat ik zeg ga over nadat beide partners zijn overleden het langstlevende testament daar hebben we het over. Het maakt dan niet uit wie het eerst is overleden. Beide partners hebben de erven benoemd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
OK duidelijk.

Antwoorden (1)

Als de partners elkaar aanwijzen als erfgenaam is dat idd een probleem bij bijna gelijktijdig overlijden.
Voor het gemak noem ik even partner a en partner b.

Indien partner a overlijd dan erft partner b alles. Indien partner b direct daarna overlijd dan erft de familie van partner b alles. Dus ook de erfenis die b net van a heeft ontvangen. De familie van a blijft in dit geval met lege handen achter en erft niks.

Er is hier een handig trucje voor om in het testament bij te schrijven. Maar ik weet helaas niet meer wat dan is. Omdat het handig is je testament vast te leggen bij een notaris, kun je daar navragen wat je het beste kunt doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En wat is dan het verschil als partner a overlijdt en een jaar later partner b? Dan erft familie a ook niks. Het voelt alleen oneerlijker, omdat je wellicht weduwe b het geld gunt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nog gekker a is de verdienende man. b de vrouw. a heeft het huis al verdient voordat deze met b trouwt, a heeft altijd gewerkt. a overlijdt. b blijft met afbetaald huis en erfenis over en krijgt nog jaren een weduwe pensioen b leeft zuinig. b overlijdt, familie a kan fluiten naar het geld. familie b krijgt alles,
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat klopt idd. Het maakt niet uit hoe lang je na elkaar overlijd. Alleen kan het veel oneerlijker voelen als er maar een minuut tussen zit. Als dat er een jaar of langer tussen zit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Als de partners elkaar aanwijzen als erfgenaam is dat idd een probleem bij bijna gelijktijdig overlijden." Dat probleem is er dus niet, of laat ik het beter zeggen niet specifiek bij bijna gelijktijdig overlijden, terwijl dat circulerende verhaal dat wel doelt aan te geven. Dat "probleem" is er eigenlijk altijd als een stel geen kinderen heeft.
erotisi
7 jaar geleden
Volgens mij noemen ze dat handige trucje de rampenclausule. DIe moet je inderdaad in je testament op laten nemen. Wel is sinds 2010 in de wet al geregeld dat bij overlijden binnen 30 dagen er geen dubbele erfbelasting hoeft te worden betaald. Maar dit gaat dus over de belasting in dergelijke gevallen terwijl bovenstaande geldt voor de verdeling zelf. http://www.estateplanningsjuristen.nl/erven/opties_in_een_testament/rampenclausule_testament/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9. Overlijden tijdens de vakantie
Wie is eigenlijk de erfgenaam als het hele gezin tegelijk komt te overlijden, bijvoorbeeld tijdens de vakantie? Of nog verdergaand: wie is de erfgenaam als iedereen overlijdt op één ouder na? Als het hele gezin tegelijk overlijdt, bepaalt de wet dat het totale vermogen van beide ouders verdeeld wordt tussen de beide families van de ouders (ouders, broers en zussen). Als je liever hebt dat in dat geval jouw nalatenschap aan bijvoorbeeld een goede vriend of vriendin, één broer, een goed doel of een combinatie daarvan ten goede komt, dan kan dat in een testament worden vastgelegd. Als iedereen overlijdt behalve één ouder, wordt het helemaal spannend, vooral als die ouder relatief kort na de andere gezinsleden komt te overlijden. Zoiets is bepaald niet ondenkbaar bij auto-ongelukken. >>In dit geval komt het totale vermogen ten goede aan de familie van de langstlevende. De familie van de eerst-overleden ouder zit er dan helemaal naast. Als je dat sneu vindt, dan is er een testament nodig om (ook) hen weer in de nalatenschap te betrekken.<< Daarmee kan dan geprobeerd worden de situatie van gelijk overlijden en (vlak) na elkaar overlijden in effect hetzelfde uit te laten komen.
Dat de fiscus zich in de_handen zal wrijven bij dit soort erfstellingen is even een ander probleem De langstlevende blijft goed verzorgd achter Op grond van de wettelijke verdeling of een langstlevende testament (opgesteld als de zogenoemde 'ouderlijke boedelverdeling'), wordt de langstlevende enig eigenaar van alles wat er is. http://www.notarisopdelaak.nl/testament.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
(bij allereerste reactie moet het eerlijker zijn ipv oneerlijker)
ronron1212
7 jaar geleden
De beide partner kunnen in het testament gewoon erven benoemen. Dan wordt de erfenis daarna volgens het testament verdeeld.