Wanneer vlaggen?

Wanneer de verjaardag van een lid van het koninklijk huis op een zondag of erkent christelijke feestdag valt word er de dag erna gevlagd. Zijne Hoogheid Prins Bernard (jr) is op 25 december jarig. Wanneer er voor hem gevlagd word is dit dan 27 december (of is het geval dat dat op zondag valt 28 december?)?
Ik weet dat het niet verplicht is om voor hem te vlaggen. Maar is het geval wanneer je dit wel zou willen doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (5)

Leuke vraag. Ik denk dat ik zou vlaggen zoals jij dat zelf aangeeft. Dus op 27 december (want 26 december is ook een Christelijke feestdag) en als de 27e op zondag valt, vlag je de 28e. Overigens is het altijd toegestaan om te vlaggen (alleen niet met wimpel, dat is voor het koninklijk huis). Dus als je op je eigen verjaardag wilt vlaggen, doe dat dan gerust. Alleen doen niet veel mensen dat. Ben je geslaagd (voor wat dan ook). Dan vlag je met je tas aan de stok. Ik weet trouwens niet wat je aan de stok hangt als je bent geslaagd voor je rijbewijs of zwemdiploma. Ben je op zondag jarig, vlag dan op maandag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dagen waarop de vlag wordt uitgestoken
De vlag wordt gehesen op de dag van de gebeurtenis tenzij die datum op een zondag of op een algemeen erkende christelijke feestdag valt, dan mag op de tussen haakjes vermelde alternatieve datum worden gevlagd.

De hieronder genoemde vlaggendagen zijn grotendeels aan de vlaginstructie voor overheden ontleend. Dit zijn de dagen waarop van de rijksgebouwen wordt gevlagd. Op deze dagen wordt ook de oranje wimpel gevoerd.

Vlaggendag
(Alternatieve vlaggendag) Verjaardagen koninklijk huis (tenzij anders aangegeven)
31 januari (1 februari) Koningin Beatrix
27 april (28 april) Prins Willem-Alexander
30 april (29 april) Nationale feestdag Koninginnedag
4 mei 18.00-21.10h halfstok, zonder wimpel Nationale Dodenherdenking
5 mei zonder wimpel Nationale Bevrijdingsdag
17 mei (18 mei ) Prinses Maxima
3e dinsdag in september Prinsjesdag (alleen in Den Haag)
15 december (16 december) Koninkrijksdag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zover was ik ook al.. Is geen antwoord op m'n vraag Nelly :( (Overige verjaardagen koninklijk huis
Veel particulieren, bedrijven en lokale overheden vlaggen ook op de overige verjaardagen van leden van het Koninklijk Huis. Dit is echter geen verplichting. Vlag met oranje wimpel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dán snap ik de vraag niet :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OO nou snap ik hem
Wát is het geval als je dit wel zou willen doen????
Kijk maar eens op onderstaande link, daar vind je alles over vlaggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier vind je een uitgebreid overzicht van het vlaggen protocol, waar ook is aangegeven voor wie je op welke manier kan vlaggen.

Als ik al zou vlaggen voor iemand die al dood is, dan zou ik het dus toch doen op zijn verjaardag en niet daarna.
Dat wordt alleen maar nog verwarrender.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste is Z.H. Prins Bernard niet dood. Dat is zijn opa Z.K.H. Prins Bernard Leopold Frederik Everhard Julius Coert Karel Godfried Pieter, Prins der Nederlanden, Prins van Lippe-Biesterfeld. Ik schreef er nog expres tussen haakjes 'jr' bij. Al is dat in principe niet meer nodig. Ten tweede moest wijlen prins Bernard (man van H.M. Koningin Juliana) aangesproken worden met 'Zijn Koninklijke Hoogheid' en prins Bernard (de tweede zoon van H.K.H. Prinses Magriet en Prof. Mr. Pieter van Vollenhoven) met 'Zijne Hoogheid'. Volledige naam is Z.H. Prins Bernhard Lucas Emmanuel van Vollenhoven, Prins van Oranje-Nassau.
Ten derde vlag je in de regel niet voor iemand die dood is en ten vierde mag er niet op een zondag gevlagd worden.
En ik bedenk me nog een vijfde ding. Z.K.H. wijlen Prins Bernard vierde op 29 juni dat hij een jaartje ouder werd en niet op 25 december...
als nederland wereldkampioen wordt hang ik de valg bij jou uit rick'

dan moet je vlaggen