Als je de Nederlandse nationaliteit bezit, is een rijbewijs bij de rechtbank een geldig legitimatiebewijs.

Op grond van het bepaalde in de artikelen 2?a lid 1. 29a en 190 van het Wetboek van Strafvordering ben je verplicht een identiteitsbewijs ter inzage aan te bieden.
Onder een identiteitsbewijs wordt begrepen:
1. een geldig paspoort.
2. een geldig identiteitsbewijs ingeval u de Nederlandse nationaliteit of een nationaliteit van een land van de Europese Unie of de Europese Economische Ruimte bezit,
3. een geldig rijbewijs ingeval u de Nederlandse nationaliteit bezit,
4. een geldig vreemdelingendocument ingeval u de nationaliteit bezit van een land buiten de
Europese Unie.

Alleen in de volgende gevallen kun je een rijbewijs niet gebruiken om jezelf te identificeren. Dit komt omdat er op het rijbewijs geen gegevens over uw verblijfsstatus en nationaliteit staan:
Belastingdienst (tenzij de Belastingdienst anders aangeeft);
uitkeringsaanvraag;
indiensttreding bij een nieuwe werkgever;
binnenlands vreemdelingentoezicht;
inschrijving voor een opleiding bij een onderwijsinstelling.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hardstikke bedankt voor je antwoord!