Is het in Nederland wettelijk toegestaan om een openstaande boete contant te betalen in muntgeld?

Op de Rijksoverheid site staat dat muntgeld een wettelijk betaalmiddel is. Is het dus wettelijk toegestaan om een openstaande boete van CJIB dat contant betaald kan worden bij GWK Travelex, puur in muntgeld te betalen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
ronron1212
7 jaar geleden
Waarom zou je dat willen moet je ook nog stortingskosten betalen. Betaal gewoon via je internet bankieren dat is goedkoper.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar staat dat je stortingskosten moet betalen? Ik heb veel muntgeld waar ik vanaf wil.
ronron1212
7 jaar geleden
GWK werkt niet voor niks. https://www.gwktravelex.nl/overige-diensten/contant-rekening-betalen/kosten De kosten voor een betaling aan een partner* bedragen 2,5% van het transactiebedrag met een minimum van €6,50**. De kosten voor een betaling naar een willekeurige bankrekening bedragen 2,5% van het transactiebedrag met een minimum van €6,95.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Denk dat het goedkoper is als je het muntgeld bij je bank laat storten op je rekening en dan via internetbankieren overmaakt op hun rekening.

Antwoorden (1)

Ja.

Ja. Houd wel rekening met stortingskostem.

"Contant betalen

Wilt u een bedrag voor het CJIB contant betalen? Dat kan bij GWK Travelex.
Betaal op tijd

Het kan ongeveer drie werkdagen duren voordat uw contante betaling is bijgeschreven op de rekening van het CJIB.

Uw boete is op tijd betaald, als deze voor de vervaldatum op onze rekening is bijgeschreven.
Stort u het bedrag nog voor de vervaldatum, maar wordt het door de verwerkingstijd pas na de vervaldatum op onze rekening bijgeschreven? Dan is uw betaling helaas te laat en ontvangt u een aanmaning met een verhoging.
Meer informatie

    GWK Travelex

Betaling > 20.000 euro

Wilt u een contante betaling doen, groter dan 20.000 euro?
Neemt u dan tijdig contact op met GWX Travelex, locatie Amsterdam Airport Schiphol. GWX Travelex laat u dan weten wat er van u nodig is en wat de vervolgstappen zijn."

Toegevoegd na 1 uur:
NB: dat munten en bankbiljetten wettig betaalmiddel zijn, wil niet zeggen dat een tegenpartij ze moet accepteren. Dat bepaalt de tegenpartij. Als een tegenpartij bepaalde wettige betaalmiddelen niet accepteert, moet dat duidelijk worden gemaakt met bijv. een bordje bij de kassa.

Verder is er nog iets als "redelijkheid" en "billijkheid" (ook bekend als "gezond verstand"). Als je een boete van eur 100.- wil voldoen met 2000 munten van eur 0,05 kan dit zonder meer geweigerd worden.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1. "Dat bepaalt de tegenpartij.". Dit geld alleen voor private ondernemingen. 2. "Redelijkheid en billikheid". Redelijkheid en billikheid heeft geen toepassing op de Muntwet van 2002, en is dus niet van toepassing hier. (Redelijkheid en billikheid moet expliciet per wet beschreven worden, anders niet van toepassing.)
Computoon
7 jaar geleden
1. Nee. Op de site van de Belastingdienst is bijv. expliciet vermeld: "U kunt niet contant betalen op een belastingkantoor:" 2. Het gaat niet om de Muntwet maar om het accepteren van betaling met munten. Als een tegenpartij (uit pesterij bijv.) een grote som geld wil betalen met een kruiwagen munten dan kan deze dat afwijzen. Ook wanneer contante betalingen op zich wel worden geaccepteerd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat is jouw bron hiervoor? Kan je de relevante wet opnoemen of noem je gewoon een beleid op?