Hoeveel alimentatiegeld kan men vragen van een ex-partner die een inkomen heeft van minder dan 1000€ per maand voor 2 kinderen? (België)

De kinderen zijn 14 en 17. Inkomen van vader is lager dan 1000€ per maand. Hoeveel zal een rechter geschikt achten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik hoop niks. Wat verdient de moeder?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het ligt onder het minimumloon, dus ik denk dat het niet veel zal opbrengen.
fremar
7 jaar geleden
http://www.alimentatie-online.be/?page=home
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op deze website zou je het kunnen invullen: http://www.alimentatiewijzer.nl/berekenen/kinderalimentatie-behoefte.html
Het is voor ons haast onmogelijk, aangezien wij niet alle informatie weten.
ItisILeClerc
7 jaar geleden
Je kunt vragen wat je wilt, maar van een kale kip valt niets te plukken.
liveisgreat
7 jaar geleden
oei, dat is wel een heel laag inkomen. daar komt hij toch sowieso niet van rond, laat staan dat hij nog alimentatie moet betalen.
doe het anders. Laat hem instaan voor bepaalde dingen met de kinderen, bv. hun fietsen repareren.
Dat hij wel iets kan doen, maar niet persee hoeft te betalen. En kinderen houden zo op een positieve manier contact met hun vader.
Natuurlijk als je zelf een heel laag inkomen hebt kan je beter eens samen gaan zitten en bekijken wie wat kan doen of missen....

Antwoorden (1)

Wat heel erg meegewogen wordt (althans, bij mij was dat het geval) is hoeveel kosten de man heeft en hoeveel kosten de vrouw heeft. Ook wordt er gekeken of de vrouw werkt (zo niet, waarom niet).

Stel je voor dat de man huur moet betalen terwijl de vrouw bijv. inwoont bij familie, dan maakt de man veel meer kosten, waardoor de kans op alimentatie kleiner is.

Dus wat jij het beste kan doen is eigenlijk bij elkaar optellen hoeveel kosten je per maand maakt voor de kinderen (het liefst afleiden van jouw bankrekeningoverzicht) en daarmee kan je 'bewijzen' dat je veel uitgaven hebt maar niet of nauwelijks inkomsten (althans, als je niet of nauwelijks inkomsten hebt).

Als je die twee zaken hard kan maken, dan is de kans groter dat je een hogere alimentatie krijgt.

En dan in de tussentijd heel hard hopen dat hij niet veel kosten heeft.

Maar dit is allemaal maatwerk (van meneer de rechter) en niemand van ons kan voor rechter spelen hier. We kunnen louter toelichten wat de kans vergroot om een hoger of lager alimentatie toegewezen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
liveisgreat
7 jaar geleden
goed antwoord.
Het is idd beter dan vroeger, toen de vader door de rechter bijna altijd geacht werd de oorzaak van de scheiding te zijn.Toen ik scheidde, was er voor mannen zelfs geen minimumloon dat ze konden overhouden. Ik heb bij daklozen gewerkt, en enkelen van hen zijn gewoon dakloos geworden omdat ze het niet zagen zitten om 3/4 van hun loon in te leveren voor de niet-werkende vrouw en de kinderen. Een hele maand werken en dan amper kunnen overleven, dat was echt geen optie.
Dus goed dat dit nu zorgvuldiger gebeurd, wellicht om dat er nu meer vrouwen buitenhuis gaan werken. Begrijp trouwens nog altijd niet waarom dit ooit anders was, in het begin van de eeuw werkten vrouwen gewoon mee en dan is dat omgeslagen... en geraakten velen in een superafhankelijke positie. Daar zou ik nooit voor geopteerd hebben, elke cent aan je partner moeten vragen pfff....maar dat is dan weer een ander thema natuurlijk. Alleen is de scheidingswetgeving er lang op gebaseerd geweest, en nog zijn er verouderde stukken in de wet, die niet meer aansluiten bij de realiteit.