Kan je alleen lid worden van een vereniging?

Voor zover ik weet hebben alleen verenigingen leden. Toch zie ik een heleboel sportscholen die een b.v. zijn maar toch leden hebben. Ik zelf zit bij fit for free, ook een bv. Geen ledenvergadering etc, terwijl duidelijk in de voorwaarden staat dat ik lid ben. Onder welke voorwaarden mag dit en wat houdt mijn lidmaatschap in?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

De sportscholen die spreken van "leden" gebruiken dat woord foutief. Lid ben je -inderdaad- alleen van een vereniging.

Bij sportscholen kun je een abonnement afsluiten, net als bij een krant. Van een krant ben je ook geen lid maar abonnee.

Toegevoegd na 4 minuten:
Theoretisch zou een vereniging een sportschool kunnen exploiteren. Er is dan een bestuur en de leden kunnen meebeslissen over het beleid in de jaarlijkse algemene ledenvergadering. Basic Fit is echter een "gewoon" bedrijf.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik vermoed dat het woord "lid" opzettelijk wordt gebruikt om een "clubgevoel" te suggereren. Iedereen kent immers sportclubs en daarvan kun je wel lid worden. Slimme marketing :-)
Computoon
7 jaar geleden
Castle
7 jaar geleden
+ mooie uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het wordt ook gebruikt door sportscholen om te doen alsof ze een vereniging zijn waardoor ze onder de "wet van dam" uit denken te kunnen komen. Want die geldt niet voor sportverenigingen. Daardoor kunnen lidmaatschappen geruisloos doorlopen en kun je ze niet midden in het seizoen opzeggen. Dit zijn oneerlijke praktijken en dit hoef je niet te pikken van sport- en dansscholen.