Is een roemeens orthodox huwelijk geldig voor de RK?

Het burgelijke huwelijk is ontbonden, maar de vraag is of roemeens orthodoxe huwelijke voltrokken in Roemenië en niet gemeld in Nederland bij de lokale kerk of vooraf toestemming gevraagd bij de lokale RK geldig is.

In het kerkrecht van de RK zie ik dat je als je niet bij je lokale kerk toestemming vraagt je het huwelijk niet geldig is.

De vraag is of er nu wel of niet getrouwd mag worden voor de RK.

Als het wel gemeld was bij de lokale kerk of als er vooraf toestemming gevraagd was bij de lokale kerk, dan was er geen probleem geweest.

De Roemeens Orthodoxe kerk maakt geen probleem dat een RK trouw met een Roemeense Orthodoxe. Omdat ze over en weer erkennen dat er meer overeenkomsten dan verschillen zijn.

En voor de Roemeens Orthodoxe kerk mag je drie keer (her)trouwen.

Maar hoe zit het voor de RK? Mag je maar een keer voor de RK trouwen of mag je maar een keer trouwen?

Overigens in de Roemeense Orthodoxe Kerk is getrouwd zonder het boterbriefje te tonen. Deze lag thuis.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
7.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Trouw nou gewoon maar...!
bamibal
7 jaar geleden
Wat een gedoe altijd met die door religies opgelegde regels.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wim-Lexima zijn ook gemengd getrouwd...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het probleem zit niet in de twee geloven, want zowel het oude huwelijk en het nieuwe huwelijk is worden niet als gemengd gezien.

Antwoorden (2)

Enkel een in de RK kerk gesloten huwelijk (een huwelijk dat is ingeschreven in het RK register) is voor de RK een geldig huwelijk en kan door de RK ontbonden worden, alle andere huwelijken buiten de RKkerk om zijn voor de RK kerk niet geldig en hoeven derhalve ook niet ontbonden te worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het huwelijk tussen twee gedoopten (ook als een ervan niet katholiek was) is voor de katholieke Kerk een sacrament en geldt dus alle dagen van het leven. Of, zoals het vroeger werd omschreven, "tot de dood ons scheidt".
Door de dood wordt het huwelijk ontbonden.

Er had voor dit gemengde kerkelijk huwelijk toestemming moeten worden gevraagd aan de (katholieke) bisschop. Can. 1127 van het kerkelijk wetboek CIC) stelt:
"Wat de vorm betreft die in een gemengd huwelijk gebruikt moet worden, dienen de voorschriften van can. 1108 in acht genomen te worden: maar als een katholieke partij een huwelijk sluit met een niet-katholieke partij van een oosterse ritus, moet de canonieke vorm van een huwelijksviering slechts voor de geoorloofdheid in acht genomen te worden; voor de geldigheid echter is de tussenkomst van een gewijde bedienaar vereist, met inachtneming van de andere rechtsvoorschriften."

Als je dus als katholiek voor een Roemeens-Orthodoxe priester (priester van een oosterse ritus) bent getrouwd, is sprake van een geldig huwelijk dat door het ontbreken van uitdrukkelijk verlof van de bisschop niet geoorloofd was.

Als je vervolgens met een ander wilt trouwen voor de katholieke Kerk zal de kerkelijke rechtbank (van de katholieke Kerk) eerst gaan onderzoeken of op het huwelijksmoment aan alles werd voldaan om van een "echt" huwelijk te kunnen spreken. Als de rechtbank van mening is dat dit niet het geval is, kan een nietigverklaring worden uitgesproken. Met terugwerkende kracht wordt daarmee feitelijk uitgesproken dat van een geldig kerkelijk huwelijk nooit sprake is geweest.

Stel dat de kerkelijke rechtbank niet tot die uitspraak komt, dan was je kerkelijk getrouwd en blijf je kerkelijk getrouwd.
Computoon