Ik heb WAJONG en wil een paar maanden naar China, heeft dit gevolgen?

Ik zou, als ik (uit vele kleine beetjes) gespaard heb, heel graag een paar maanden in China willen VERBLIJVEN om daar speciafiek een vechtsport te leren. Ik ben NIET van plan daar permanent (of langer dan een jaar) te gaan wonen.

Ik heb sinds 2003/2004 WAJONG. Is dit wat anders geworden door mijn leeftijd? Ik ben nu 35 jaar oud.

Heeft dit gevolgen voor mijn uitkering?
Waar zou ik rekening mee moeten houden?

Greetz,

V80.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Utrecht
8 jaar geleden
Ik hoop dat je zelf ook kan bedenken dat het niet de bedoeling van een (langdurige) uitkering is om mensen vervolgens een paar maanden in het verre buitenland op vakantie te laten gaan. Ten eerste heb je dan blijkbaar geld teveel en ten tweede ben je in die maanden niet beschikbaar.
Spreek je Chinees (Mandarijn)? Zo niet, hoe denk je je dan verstaanbaar te kunnen maken bij zo'n martial art cursus?
Waarom zo'n cursus niet in Nederland gevolgd?
ronron1212
7 jaar geleden
Utrecht dat hij geld heeft doet er niet toe dat is niet van toepassing op deze uitkering.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neem even contact op met het UWV hoe het zit met WAJONG. Ik kan de regels niet vinden, maar weet wel hoe het me IVA (arbeidsongeschikt) in elkaar steekt:
Je moet het altijd melden als je op vakantie gaat, langer dan 4 weken moet er toestemming gevraagd worden aan het UWV. In dat geval moet je ook een verblijfsadres doorgeven, zodat je post van het UWV kunt ontvangen. Of dat ook zo is met WAJONG? Ik denk het wel, maar alleen zij kunnen je hier zekerheid over geven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste Vampiertje80, Je wilt graag weten of je met behoud van de Wajong uitkering naar China kunt gaan om daar een vechtsport te leren. Je geeft aan dat je hier niet langer dan een jaar zult verblijven.
Of dit mogelijk is moet bekeken worden. Als je afspraken met ons hebt gemaakt over je re-integratieactiviteiten, of als je een re-integratietraject volgt, overleg je plannen dan eerst met je contactpersoon. Je verblijf in China mag geen belemmering zijn voor je re-integratie. Als je een sollicitatieplicht hebt, overleg je plannen dan met de arbeidsdeskundige.
Als je een werkgever hebt, overleg dan je plannen ook met hem. Als je uiteindelijk langer dan 4 weken naar het buitenland gaat, geef dit dan aan ons door met het formulier Wijzigingen doorgeven als u een WAO-, WAZ- of Wajong-uitkering heeft. Doe dit zo snel mogelijk maar minimaal 2 weken voordat je vertrekt.
Je zult dan een brief ontvangen of het akkoord is. Veel succes! Met vriendelijke groet,
Marleen
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid, @Utrecht: Het is geen vakantie, en geld teveel? Dat mocht ik willen. Het is meer dan een beetje rondlummelen en fotootjes nemen en bami eten in authentieke en pittoreske plaatsjes. Het is juist een studie-procedure intern, een bootcamp, waarbij word gewerkt aan discipline, innerlijke rust, zelfbeheersing etc. (Ik heb een enorm woedeprobleem/angstprobleem, waar dit voor van pas zou komen.)
Het geld wat ik probeer te sparen hiervoor zijn kleine beetjes over een hele lange periode. En dat met moeite, want geld heb ik eigenlijk altijd te weinig, en als ik aan het einde van de maand heel erg in de problemen kom word ook dit potje weer aangesproken.
Ik spreek een paar woorden Mandarin, ja. Echter zijn er daar in dat centrum, volledig begeleid voor internationale studenten, altijd twee vertalers aanwezig. Deze 'cursus' zoals je het leuk weet te verwoorden, is er niet in Nederland.
Ik denk, laat ik aardig zijn en antwoorden op vragen en stellingen die kant nog wal raken als antwoord op mijn vraag. @Ronron1212, dank je. Ik heb het geld niet, maar elk los muntje gaat in de pot, zeg maar :) En inderdaad, het slaat nergens op waar Utrecht mee aan komt zetten. @Crea, bedankt voor het meedenken :) Een postadres is er zeker, zelfs een eigen postbus voor de studenten/cliënten, dus dat is goed om te onthouden en weten. @UWV Webcare.
Ik heb geen afspraken op het moment. Het zou geen belemmering zijn, eerder een vooruitgang.
Ik heb geen sollicitatie-plicht, en ik heb geen werkgever.
Mijn ouders zijn mijn verzorgers, maar deze kunnen de reis door hun eigen omstandigheden en gezondheidsredenen niet met mij maken, vandaar dat daar voldoende begeleiding is bij de academy.
Het zou gaan om 5-7 maanden in totaal. Ik zal binnenkort eens contact opnemen met wie mijn contactpersoon dan ook zou mogen zijn, dat is mij nooit compleet duidelijk geweest.
Bedankt voor de hulp! Aan iedereen, bedankt!

Antwoorden (1)

Als je naar het buitenland gaat, stopt je Wajong-uitkering op de eerste dag van de maand na je vertrek. Het zou goed kunnen dat je bij terugkomst in Nederland recht hebt op herleving van je uitkering, maar dat is ter beoordeling aan het UWV. Denk er ook even aan dat je overlegt met je arbeidsdeskundige over wat je precies gaat doen en hoe zich dat verhoudt tot je beperkingen. Zonder je precieze handicap te kennen kunnen wij natuurlijk onmogelijk beoordelen wat jij wel of niet kunt, maar omdat een dergelijke situatie verbazing kan oproepen in je omgeving, is het verstandig om dat vóór te zijn en ervoor te zorgen dat precies bekend is bij het UWV wat je daar gaat doen en waarom en dat er beoordeeld is dat de reis je handicap of ziekte niet zal verergeren.

Er zijn uitzonderlijke situaties waarin je je Wajong kunt behouden als je - al dan niet tijdelijk - naar het buitenland gaat. Dat is bijvoorbeeld zo als je daar werk kunt vinden, als je ouders of verzorgers naar het buitenland verhuizen en jij voor je dagelijkse verzorging van hen afhankelijk bent, en als je daar een medische beha deling gaat volgen die je in Nederland niet kunt krijgen. Zo op het eerste gezicht is daar in deze situatie geen sprake van.

Toegevoegd na 10 minuten:
Nog een punt van aandacht is de schifting die ni gaande is tussen mensen met en zonder arbeidsvermogen. Als je volgens UWV arbeidsvermogen hebt, zul je worden opgeroepen voor een gesprek bij de arbeidsdeskundige voor het maken van een reïntegratieplan vergelijkbaar met dat voor de huidige nieuwe wajongers (na 2010). Dat is tot 2018 nog vrijblijvend, maar als er afspraken zijn gemaakt over reïntegratie, moet je je daar wel aan houden. Ik weet niet wanneer je zou willen gaan en wanneer die gesprekken beginnen bij het UWV, maar mogelijk is het verstandiger om dat even af te wachten. Blijf hoe dan ook in overleg je met arbeidsdeskundige.

Het eerste deel van mijn antwoord gaat over verhuizen naar het buitenland trouwens. Afhankelijk van de periode dat je weg zult zijn, kun je het ook zien als vakantie. Een vakantie van langer dan vier weken in het buitenland moet je minimaal twee weken van tevoren doorgeven: http://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/vakantie-doorgeven/detail/vakantie-doorgeven-met-een-wao-waz-wajong-uitkering

Maar zoals gezegd: vraag je arbeidsdeskundige, die kan je ook vertellen of UWV dit ziet als een vakantie of een (tijdelijke) verhuizing naar het buitenland?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Dat is een heleboel uitleg. Het gaat om het leren van een hele hoop dingen bij een klooster. Dicipline, verbetering van lichaam en geest, dat soort dingen. Het is dus eigenlijk meer een 'spirituele reis' als wel een bootcamp die mij over mijn agressieve gedrag en angst-gedrag heen moet helpen. Tot nu toe was ik 80-100% daarvoor afgekeurd omdat ik behoorlijk boos kon worden. De mensen daar zeggen mij te kunnen helpen hiermee, en me te helpen dat onder controle te kunnen krijgen. Het word volledig begeleid door meerdere leraren, maar het is voor 5-7 maanden. Ik heb al heel lang geen contact meer gehad met het UWV, laat staan een arbeidsdeskundige. Ik denk dat het dan eens tijd zal worden voor meer duidelijkheid. Ook weet ik niet of ik nu WAJONG of wat anders heb, daar is toen behoorlijk mee geschoven. Ik heb nooit meer werk gehad sinds ik die WAJONG heb aangevraagd en deze mij is toegekend. Wel een herintergratie-project doorgelopen, maar dat was zo nuttig als en zak kaaskorsten bij een raketlancering: Volledig niets. Ik hoop dat met deze opleiding, ik een stuk verder kan komen... geestelijk, lichamelijk etc. Maar nogmaals, bedankt voor je antwoord!