Is gevonden bewijsmateriaal bij een woning doorzoeking geldig als de politie zonder bevel tot binnentreden is binnengelaten door een huisgenoot?

Stel ik woon samen met een vriendin. Niet getrouwd ofzo. Gewoon omdat de vaste lasten delen goedkoper is.

Nu sta ik onder verdenking van het e.o.a. en de politie wil graag even binnen bij mij thuis kijken. Maar ze hebben geen bevel tot binnentreden.

Ze bellen aan en ik ben niet thuis. Ze vragen aan mijn vriendin of ze even mogenn rondkijken en vervolgens vinden ze ik noem maar wat. Wapens of een wietplantage of een drugslab.

De vriendin weet van niets. Is dit gevonden materiaal dan bruikbaar als bewijs?

Ik vraag dit omdat ik in een detective roman las dat dit in Amerika kennelijk is toegestaan en ik vroeg me af of dat überhaupt zo was en hoe dat dan zit in Nederland.

8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (1)

De vereisten waaraan een opsporingsambtenaar (o.a. een politieagent) moet voldoen om een woning te mogen binnentreden, staan genoemd in de Algemene wet op het binnentreden (Awbi).
Daarin staat onder andere dat de bewoner (!) van het huis toestemming moet geven. Dus als je vriendin inderdaad inwoont, dan is die toestemming dus gegeven. De agenten moeten zich wel altijd als zodanig legitimeren en het doel van hun komst vertellen (bron 1).
De toestemming van de bewoner is overigens niet vereist. Wel is in dat geval een schriftelijke machtiging vereist voor zover een ambtenaar deze mag toekennen (bron 2).

Voor (doorzoeking ter) inbeslagneming geldt echter een aanvullende vereiste. Daarbij is ook toestemming nodig van een rechter-commissaris; die dient dan ook aanwezig te zijn (bron 3).

Dus om het antwoord op je vraag te geven: ja, bewijsmateriaal kan zonder meer geldig zijn als je huisgenoot geen toestemming heeft gegeven voor het binnentreden.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik zie nu dat mijn antwoord nog niet volledig is. De conclusie had moeten luiden: "...als de politie zonder bevel is binnengelaten door een huisgenoot".
Bron 2 meldt in lid 3 verschillende situaties waarin een machtiging niet vereist is, als een bewoner géén toestemming heeft gegeven.
Bijvoorbeeld in spoedeisende gevallen als de openbare orde ernstig verstoord is of dreigt te worden en er dreigend gevaar is voor personen e/o goederen.

Houd dus de volgende situaties uit elkaar:
- Een bewoner kan toestemming geven tot het binnentreden, zoals in jouw vraag het geval is. Dan is een machtiging dus niet vereist;
- Als een bewoner géén toestemming geeft, dan is een machtiging van de daartoe bevoegde ambtenaar voor niet-spoedeisende gevallen wèl vereist;
- Als het spoedeisend is, dan is deze machtiging niet dus ook vereist.