Heb je bij het winnen van een prijs in natura recht om deze om te zetten in een geldprijs?

Of is dat eerder een gunst van de loterij of prijsuitreiker?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Nee. Tegenwoordig is het een gunst, geen recht.

Toegevoegd na 15 minuten:
Bij veel prijsvragen en loterijen staat voor de duidelijkheid in de voorwaarden dan ook iets van "Gewonnen naturaprijzen zijn niet inwisselbaar voor contant geld".
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah, die "tegenwoordig" daar haak ik even op in, wil je daar mee zeggen dat dat ooit wel wetgeving was?
paulus811
8 jaar geleden
Het is een truc van met name de postcodeloterij om prijzen in natura uit te keren om zo het prijzengeld hoger te laten lijken dan het is. Hoe vaak win je niet een dvd box, ijs of iets anders onbenulligs waar ze een waarde aan toekennen die veel hoger is dan wat je er ooit voor zou geven. Overigens heb je bij het innen van dat soort prijzen nooit de mogelijkheid om voor het geld te gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Staatsloterij doet het weer wel zo te zien: 7. De winnaar van de naturaprijs heeft de optie om te kiezen voor een geldbedrag van €19.060,- in plaats van de auto. Dit geldbedrag komt overeen met de waarde van de auto in het economisch verkeer, zoals gehanteerd door de belastingdienst, te weten 85% van de cataloguswaarde. https://www.staatsloterij.nl/acties/voorwaarden/extra-prijs-audi-a1
SimonV
8 jaar geleden
Volgens mij had je vroeger het recht geld te vragen voor een gewonnen artikel (Dit was dan ...% van de waarde van het artikel). Een officiële bron zou deze kennis wel kracht bijzetten...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@SimonV Dat dacht ik dus ook, maar kan er ook niks over vinden. Misschien was het vroeger zo vaak toegepast dat je dan op een gegeven moment ervan uitgaat dat het een regel is.
SimonV
8 jaar geleden
Bij Consuwijzer.nl stond dat het recht gewijzigd was, dacht ik...