Wanneer is het verplicht om op een fietspad te rijden op een scooter met een geel kenteken?

Ik snap dit nog steeds niet en niemand in mijn omgeving kan mij hier duidelijkheid over geven.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik bedoel met scooter natuurlijk een bromfiets

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K

Het beste antwoord

https://vvn.nl/brom-en-snorfiets

Plaats op de weg
Met een bromfiets rijd je op het fiets/bromfietspad (bord G12a ZIE LINK). De rijbaan is toegestaan als het fiets/bromfietspad ontbreekt.

De gemeente mag als wegbeheerder bepalen waar bromfietsers van het fiets-/bromfietspad gebruik moeten maken en waar bromfietsers op de rijbaan moeten rijden. Dit wordt vaak ook aangegeven met een bord (bord D103 en D104 LINK). Bij die afwegen spelen veel zaken een rol, maar verkeersveiligheid voor zowel fietsers als bromfietsers staat centraal.

(sleutelpunt)
Over het algemeen wordt er van uitgegaan dat bromfietsers >>binnen de bebouwde kom op de rijbaan moeten rijden<<, en >>buiten de bebouwde kom op het fiets-/bromfietspad<<.

(uitzondering)Alleen op erg drukke wegen binnen de bebouwde kom waar ook nog eens hard wordt gereden door het autoverkeer, wordt aanbevolen om bromfietsers op het fiets-/bromfietspad te laten rijden.

Met een snorfiets rijd je op het fietspad (bord G11) of, het fiets/bromfietspad (bord G12a). De rijbaan is toegestaan als een fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt. Op het onverplichte fietspad (bord G13) mag je alleen met een snorfiets met elektromotor of uitgeschakelde verbrandingsmotor komen.

Toegevoegd na 6 minuten:
https://www.google.nl/maps/@52.1171729,4.6808084,3a,75y,110.3h,77.68t/data=!3m6!1e1!3m4!1s0cAIL0u2JOQ8iN1aZwvDRg!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1

Bord met bromfiets en fiets, richting het pand met "zaagtand"dak zie je waar de bromfiets van de weg gedreven wordt.

Toegevoegd na 13 minuten:
Hier wordt ook nog door een gebodsbord duidelijk dat je daar met bromfiets niet mag rijden:
https://www.google.nl/maps/@52.1171412,4.6806589,3a,75y,197.95h,71.36t/data=!3m6!1e1!3m4!1sQkjhMosjjCQnKAkxajOKVw!2e0!7i13312!8i6656

En hier dat je echt niet het fietspad op mag:
https://www.google.nl/maps/@52.1174519,4.6813138,3a,75y,105.79h,94.17t/data=!3m6!1e1!3m4!1sgTfjv3rWexfQQz1DeJO0Mg!2e0!7i13312!8i6656