Moet ik de rekening van KPN betalen?

Ongeveer twee maanden geleden telefonisch een wifi-repeater bij KPN aangeschaft. Kosten van €80,00 zouden worden bijgeteld op de eerstvolgende factuur.

Na ontvangst werkte het apparaat voor geen meter.

KPN gebeld en na enkele nodeloze hulppogingen kon ik het apparaat gratis retourneren. Het verschuldigde bedrag zouden ze crediteren op mijn factuur.

Ontvang ik drie weken later de factuur, staat het bedrag nog steeds vermeldt. Na contact met KPN kreeg ik te horen dat ik het volledige bedrag alsnog eerst dien te betalen, waarna zij dan pas op creditering van het bedrag konden overgaan.

Moet ik voor iets betalen wat ik al lang niet meer in mijn bezit heb?

Ik heb een verzendbewijs van de retourzending.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ja, dat moet je eerst betalen.
Wat je niet betaald hebt kunnen ze je niet teruggeven.
8 jaar geleden
Ja, omdat het ding geleverd en berekend is op de factuur. Op die factuur staat een factuurdatum en binnen X dagen na die datum moet de factuur zijn betaald (anders komen er aanmaningen en eventueel extra kosten).

Als men jou heeft medegedeeld bedrag dat je eerst moet betalen, omdat ze daarna pas KUNNEN crediteren, is dat administratief geen correcte bewering. De creditering is bedoeld om de omzet in hun administratie weer op het juiste bedrag te krijgen en staat geheel los van de betaling.

Even bewijzen:
Stel:
op de factuur stond het apparaat 100.-
op de factuur stond een abonnement 40.-
Totaal eur 140.-. -> jij moet betalen eur 140.-, gewoon omdat dit het factuurbedrag is en de factuur er eerder was dan de creditnota.

Creditnota komt.
Op de creditnota staat het apparaat -/- 100
Op de creditnota staat het abonnement voor de nieuwe periode 40.-
Totaal creditnota -/- 60.

Situatie 1. Stel: je betaalt (ten onrechte) de factuur niet en wacht op de creditnota. Uiteindelijk betaal je wel: 140.- -/- 60.- = eur 80.-. Waarschijnlijk met extra kosten, omdat de betaaltermijn van de factuur intussen al voorbij was. En kans op boekfouten in de administratie van KPN.

Situatie 2: Stel je betaalt (zoals het hoort) de factuur wel. Je betaalt eur 140.-.
Een maand later komt de creditnota, -/- 60.- in mijn voorbeeld.
Omdat er niets meer te verrekenen is, betaalt KPN eur 60.- aan je uit, het eindbedrag van de creditnota.
Per saldo heb je dan nog steeds (140.- -/- 60) = eur 80.- betaald.
Computoon