Kan ik naast een huurhuis in Nederland, ook een huis in Duitsland hebben?

Stel, ik ben de bewoner van een sociale huurwoning in Nederland. Nou zou ik graag in Duitsland willen werken en omdat ik daar vaak zit, ook daar willen wonen. Is het in dit geval mogelijk om mijn huis in Nederland te behouden, omdat mijn kinderen hier wonen en ik af en toe in het weekend langs kom?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
9.6K

Antwoorden (3)

Uiteraard mag je in Duitsland een huis kopen, ik heb dat ook gedaan voor vakanties. Waar je wel aan moet denken is dat je vrijwel geen hypotheek kunt krijgen. De banken willen het risico niet en kennen de markt in Duitsland niet. Voor banken in Duitsland ben je ook een risico omdat je daar geen inkomsten hebt.

Zodra je een huis op het oog hebt, zou ik er enkele dagen proefwonen als dat kan. Vervolgens doe je een bod en moet je naar een notaris. DIe zorgt ervoor dat je in het Grunbuch wordt ingeschreven (soort kadaster). De kosten daarvan zijn rond de 6% van de koopprijs, afhankelijk van de deelstaat.

Zolang je de huur kunt blijven opbrengen, lijkt het huurhuis me geen probleem.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En hoe zit het met het huren van een huis in Duitsland? Kan ik mijn huurhuis hier en daar behouden? Wat je zegt over het huurhuis in Nederland: "zolang zij maar hun geld krijgen" dat dacht ik ook. Alleen vroeg ik mij af of ik dus in twee gemeenten ingeschreven mag staan, in Nederland en in Duitsland. Ik was vergeten er bij te vermelden dat ik een vast contract kan krijgen in Duitsland, maar dat is nog niet zeker.
paulus811
8 jaar geleden
Aha, sorry ben er onterecht vanuit gegaan dat je wilt kopen. Als je van een particulier huurt zal ook dat geen enkel probleem zijn. Het is geen probleem om in twee gemeenten ingeschreven te staan. mij kennen ze in drie. Naast Duitsland heb ik ook in de US een Social Security Nr. Maar alleen ingeschreven staan bij de gemeente helpt je nog niet met een contract. Daarvoor zul je ook een soort BSN (weet niet hoe dat in DE heet) moeten hebben, En misschien zeg ik iets heel stoms, maar obv je alias zou je uit Afghanistan kunnen komen. In dat geval gelden er misschien nog andere voorwaarden om Duits staatsburger te worden. Mocht je in Noord Hessen iets zoeken.....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben inderdaad van origine Afghaans, maar heb de Nederlandse nationaliteit (geen Afghaanse). Ik wilde een huis in Duitsland huren omdat ik daar wellicht als software engineer aan de slag kan gaan. Omdat de kinderen in Nederland studeren, wil ik hun studie niet dwarsbomen door met z'n allen naar Duitsland te gaan. Vandaar dat ik mijn huurhuis in Nederland wil behouden en voor mijn werk een huis in Duitsland wil huren.
paulus811
8 jaar geleden
Dat lijkt me dan geen enkel probleem, klinkt als een goeie oplossing. Succes met het vinden van een mooie job!
Nee, dat mag niet. De meeste (sociale) verhuurders in Nederland stellen als eis dat je ook daadwerkelijk in het huis woont.

Je op meerdere plaatsen inschrijven als bewoner is strafbaar en frauduleus; het kan je grote problemen opleveren als je op basis daarvan onterecht aanspraak maakt op bv huur- en zorgtoeslag.
tinus1969
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is duidelijk, maar ik maak geen gebruik van huur- en zorgtoeslag. Ik heb een huis in Nederland (dan wel gehuurd) en wilde er ook eentje in Duitsland huren omdat ik daar wellicht aan een goede baan kan komen. De kinderen studeren in Nederland en dat wil ik namelijk niet verstoren door met z'n allen naar Duitsland te gaan.
tinus1969
8 jaar geleden
@afghano; er is een hele horde regelingen waarvoor het van belang is waar je woont. Huur- en zorgtoeslag zijn alleen maar voordehandliggende voorbeelden.
U mag twee adressen hebben, als u maar 1 hoofdadres hebt. Een adres waar u bereikbaar bent. Dat noemt de wet uw 'hoofdverblijf'. Het is het adres waar het centrum is van uw (sociale) leven, het adres van uw partner en/of kinderen. Uw hoofdverblijf is dus het huidige adres in Nederland.

Twee adressen aanhouden in Europa is mogelijk want de systemen zijn nog niet aabn elkaar gekoppeld. Het gevolg kan wel zijn dat u in twee landen belastingplichtig wordt, naast andere verplichtingen zoals het betalen van gemeentelijke lasten en wellicht de verplichte zorgverzekering. Als u in Duitsland gaat werken bij een Duitse werkgever zal er in Duitsland belasting over uw inkomen afgedragen worden. Laat u zich ook goed informeren over de consequenties voor uw zorgverzekering. En het is aan te raden om uw belastingaangifte uit te besteden.
fisbel