Mag politie een boete uitschrijven (voor fietsen zonder licht) wanneer hij/zij alleen is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (3)

Ja, natuurlijk mag dat. Het mag ook als hij/zij geen uniform draagt, geen pet op heeft, of in een onopvallende auto rijdt. Het mag zélfs buiten diensttijd, al zal dat bij fietsen zonder licht niet zo heel snel gedaan worden. Een politieagent is gewoon bevoegd voor het schrijven van bonnen, alleen zijn of niet is daarin helemaal niet relevant.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op zich klopt het antwoord. Echter, het feit dat een agent dit alleen mag doen, is eigenlijk een uitzondering op de regel dat bewijs moet bestaan uit minimaal twee getuigenverklaringen.
Ja, dat mag. Waarschijnlijk bedoel jij met je vraag dat het bekende gezegde 'één getuige is geen getuige' ook voor de politie geldt?
Daarop is echter een belangrijke uitzondering in het strafrechtelijk Bewijsrecht. De rechter kan namelijk het enkele proces-verbaal van een daartoe bevoegde opsporingsambtenaar (lees dus: een politieagent) kwalificeren als voldoende bewijs voor een veroordeling.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dit is gedaan uit praktische overwegingen. Enerzijds heeft een OA een ambtseed afgelegd, dus geldt al en hogere mate van vertrouwen in zijn oordeel - hij kan ervoor gestraft worden als hij daarmee willens en wetens in strijd handelt. Anderzijds zou zonder deze uitzondering het opsporingswerk van de politie in vele gevallen een stuk moeilijker zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja. De reden is dat een politie-agent proces-verbaal opmaakt "op ambtseed".

Daarom wordt op voorhand aangenomen dat wat in het proces-verbaal staat waar is .
Computoon