Wanneer mag zelfverdediging in een supermarkt?

Om het duidelijk uit te leggen even een voorbeeld: Een klant wordt agressief nadat je hem/haar betrapt op diefstal. Bij een poging tot aanhouding wil je de klant vast houden tot de politie er is. De klant wordt agressief en valt je fysiek aan.

Wat mag je doen om jezelf/collega's en klanten te verdedigen volgens de wet? En wanneer ben je zelf fout?

En wat als de klant wel agressief is en een aanvallende houding heeft, mag je dan als eerste toeslaan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Erna55
8 jaar geleden
Op grond van artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering is bij ontdekking van een strafbaar feit iedereen bevoegd om een verdachte aan te houden. Wel zijn er veel eisen en voorwaarden aan dit zogeheten burgerarrest verbonden. De aangehoudene moet meteen aan de politie worden overgedragen.
De aanhouder mag om te voorkomen dat de verdachte de benen neemt, dwang uitoefenen. Bijvoorbeeld door hem of haar tegen de grond te houden. Het gebruikte geweld mag niet verder gaan dan nodig om te bereiken dat de verdachte er niet vandoor gaat. Er is een duidelijke grens waar de geweldstoepassing moet ophouden. Heeft de verdachte zich overgegeven of is hij of zij weerloos? Dan is het doel bereikt en is er geen geweld meer nodig. Dat geldt voor een aanhouding door de politie, maar ook voor een aanhouding door burgers. Er zijn vormen van zelfverdediging die erop gericht zijn om wel jezelf te beschermen en tegelijk zo min mogelijk schade toe te brengen.
Erna55
8 jaar geleden
Zie ook : http://www.npreva.nl/burgerarrest.html

Het beste antwoord

Dat laatste niet. Je mag beletten dat de klant je slaat maar niet de eerste klap uitdelen.

Je mag jezelf verdedigen. Als er een maatregel van geweld nodig is om te beletten dat de klant ervandoor gaat, mag je die toepassen maar niet meer dan daarvoor nodig is. Is dat doel bereikt, dan moet je meteen de politie bellen. Natrappen e.d. mag dus zeker niet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als het nodig zou zijn om een klant op te sluiten of vast te binden om vluchten te beletten, in afwachting van de gealarmeerde politie. Het eventueel toegepaste geweld moet in verhouding blijven.
Computoon