Wat zijn de wettelijke voorwaarden om een bestuurslid te installeren?

De organisatie waar ik werk is op zoek naar een nieuw bestuurslid. Nu begreep ik dat mensen die onder bewind staan niet in aanmerking komen. Nu vroeg ik mij af of er meer beperkingen zijn binnen het installeren van een bestuurslid.

Of beter gezegd: Wat zijn de wettelijke voorwaarden om een bestuurslid te installeren binnen een Stichting?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Het beste antwoord

Kijk eerst na wat de statuten zeggen over het benoemen van een bestuurslid, want dat zou erin moeten staan. Als de statuten iets niet noemen wat wel gewenst is (bijv. de stichting wil de benoemingsprocedure aanpassen), dan moet er een statutenwijziging plaatsvinden. Maar ook daarvoor moeten de statuten weer de ruimte geven. Als de statuten geen ruimte laten voor statutenwijziging, dan moet dit via de rechtbank gebeuren.

Wat betreft de wettelijke eisen van een bestuurslid: er staan wel eisen in de wet (zie onder andere bron 1, met name het 2e lid), maar die zijn voornamelijk negatief geformuleerd, en nogal specifiek. Bijvoorbeeld: een bestuurder mag niet iemand zijn die commissaris bij een RvC is of niet-uitvoerend bestuurder bij meer dan twee rechtspersonen, e/o voorzitter van een RvC of van een bestuur van een rechtspersoon.

Verder: als iemand korter dan vijf jaar geleden als bestuurder van een stichting is ontslagen door de rechtbank, mag diegene geen bestuurder van een (andere) stichting worden (bron 2).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een nieuw lid zal vaak op zijn/haar integriteit worden getoetst en een veroordeling wegens aanzetten tot haat of geweld of door zelf gewelddadig te zijn geweest, zal een reden zijn om het lid niet aan te nemen.
Hij/zij zal geen strafblad mogen hebben.
Hij/zij zal geen schulden mogen hebben.
Hij/zij mag niet onder bewind staan.
Hij/zij heeft geen (verleden met) gok-en/of alcoholverslaving.
Hij/zij is minimaal 18 jaar.
Hij/zij moet ook een goede naam en referenties hebben.

Over het algemeen zullen dit de criteria zijn waarnaar men kijkt bij de selectie van een nieuw bestuurslid en die over het algemeen wettelijk verplicht zijn.
amc
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Heb je daar een link van? @amc
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik neem aan dat dit uit deze bron komt?
http://www.nieuwestichting.nl/stichting-oprichten/bestuur/bestuursleden.html Deze punten zijn slechts richtlijnen waaraan een bestuurder idealiter dient te voldoen; het heeft weinig te maken met wettelijke vereisten voor het installeren van een bestuurder. Behalve wellicht de leeftijd, maar dat geldt dan meer in het algemeen dat een minderjarige in principe niet zelfstandig rechtshandelingen mag verrichten.
ronron1212
8 jaar geleden
Dat is alleen geen verplichting maar een handreiking.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat zeg ik toch ook?