Mag mijn buurman zijn auto parkeren op zijn eigen grond als er een recht van overpad is?

Om bij mijn woning te komen moet ik, vanaf de openbare weg, over de toegangsweg van mijn buurman. Dit geldt voor meerdere achterliggende huizen en bewoners, die allemaal gebruikmaken van het recht van overpad.

De grond waar de weg is gesitueerd, is in eigendom van mijn buurman. Vanaf ongeveer 1982 wordt deze weg gebruikt bij mijn huis te komen. Het recht van overpad is overigens notarieel vastgelegd.

Nu wil mijn buurman regelmatig zijn auto parkeren op deze weg. Het is immers zijn weg en dan mag hij daar parkeren, aldus mijn buurman.

Ik kan er met mijn normale personenauto langsrijden, een klein bestelbusje komt er ook nog wel langs, maar een reguliere brandweerwagen zeker niet! Mag mijn buurman toch zijn grote Amerikaanse pick up truck/auto parkeren op zijn weg c.q. grond?

Ik denk dat dit is toegestaan, het is immers zijn grond en ik heb alleen het recht van overpad. Maar hoe zit dat juridisch? Kan ik bij een calamiteit (en de voortvloeiende gevolgschade) mijn buurman aansprakelijk stellen voor het belemmeren van de doorgang van deze toegangsweg? Aansprakelijk stellen kan altijd natuurlijk, maar zou een rechter dat ook inzien?

Hartelijk dank voor uw reacties, mede namens meerdere bewoners!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
20.1K

Antwoorden (1)

Een recht van overpad is het recht dat men heeft om gebruik te maken van (een deel van) de grond van iemand anders. Als men het recht van overpad heeft dan mag men over de grond van de buren lopen of fietsen om bij uw huis of ander eigendom te komen. Men mag er dus niet met een motorvoertuig komen.
De eigenaar van de grond waar iemand recht van overpad heeft, moet de buren in staat stellen van dit recht gebruik te maken. Men mag dus niet de buren de toegang tot hun perceel onmogelijk maken door een afgesloten hek te plaatsen. Dat mag weer wel als de buren een sleutel van het hek hebben.

Bij de situatie die u beschrijft kunt u er zelfs met een bestelbusje langsrijden als de eigenaar van het erf daar zijn auto heeft geparkeerd. Aangezien men er alleen als gebruiker mag lopen of fietsen is er van belemmering bij een eventuele calamiteit geen sprake.

Toegevoegd na 21 minuten:
Burgerlijk Wetboek, Boek 5 art. 74
De uitoefening der erfdienstbaarheid moet op de voor het dienende erf minst bezwarende wijze gebeuren.

Een pad waarop het recht van overpad geldt, moet vrij blijven zodat men daarop in bepaalde gevallen ook geen (eigen) auto mag parkeren. In de akte van levering staat precies omschreven hoe het recht van overpad in uw situatie dient te worden gebruikt.
Als men door een voordeur het eigen huis kan bereiken betekent dit zelfs dat alle bezoekers daar gebruik van dienen te maken. Ook het stallen van de fiets op het pad kan de eigenaar van het pad verbieden.
Let dus op welke actie u onderneemt, de eigenaar van het pad kan het u lastig maken als hij wenst dat de regels naar de letter moeten worden uitgevoerd.

Toegevoegd na 49 minuten:
Als de akte van levering zo gedetailleerd is dat gemotoriseerd verkeer is toegestaan dan is dit alleen voor die motorvoertuigen zoals die gespecificeerd staan in de akte. Het is niet zo dat men dan alle voertuigen met diezelfde breedte moet toestaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
Mooi antwoord, + Weet je nog hoe het zit met de calamiteitendiensten? Ik weet uit ervaring (zeker bij de brandweer) dat die nog wel eens "plek willen maken" om bij hun bestemming te komen (ik heb ze eens een 2CV op z'n zij zien leggen, letterlijk). Of wat gebeurd er als er een ambulance moet komen terwijl dit niet mogelijk is (wordt zeker "interessant" bij levensbedreigende situaties)?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ken ook woonhofjes waar je niet met een ambulance of brandweerwagen kan komen dus word dan iets verder lopen voor de dames en heren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ken de inhoud van de akte niet, maar aangezien deze van ongeveer 1982 is gaat het zeker niet over het toelaten van paard en wagen of koetsjes.
Er kan instaan dat de doorgang aan een bepaalde breedte moet blijven voldoen i.v.m. de veiligheid als hulpdiensten de achterliggende huizen en personen alleen via dat éne toegangspad kunnen bereiken.
Dan zou de eigenaar er ook geen eigen auto mogen parkeren als er daardoor niet meer aan de vereiste breedte van doorgang wordt voldaan.
Het plaatsen van een hek is dan ook verboden (zelfs al hebben alle buren een sleutel). Erfdienstbaarheden worden vastgelegd in een notariële akte wanneer de twee perceeleigenaren (volgens de vragensteller zijn het er zelfs meerdere) het eens zijn geworden. Deze akte wordt ingeschreven in het openbaar register van het kadaster.
Meerdere bewoners moeten dus op de hoogte zijn van de inhoud, zo niet, dan een afschrift (kopie) aanvragen uit de openbare registers van het Kadaster.