Hoe werkt de geslachtsveranderings procedure in België?

Hoe zijn de regels in België wat betreft geslachtsverandering?
Moet je in België nog eerst worden geopereerd en onvruchtbaar zijn voordat je je geboorteakte kan aanpassen. En waar moet je dan een verzoek indienen om je geslacht en voornamen te veranderen? Kan dat in één procedure?

8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Procedure
de aangifte gebeurt bij de ambtenaar van de dienst Burgerlijke Stand van de woonplaats (niet bij de geboorteplaats). Indien je als Belg niet in België werd geboren en niet bent ingeschreven in de bevolkingsregisters, kan je enkel terecht bij de ambtenaar van de dienst Burgerlijke Stand van de Stad Brussel
je overhandigt aan de ambtenaar van de dienst Burgerlijke Stand de verklaringen van de artsen (zie wat meebrengen)
er wordt een verklaring opgemaakt van de aangifte en binnen de drie dagen overgemaakt aan de Procureur des Konings voor advies
het Parket heeft zestig dagen tijd om verzet aan te tekenen
indien er geen verzet is van het Parket, wordt de akte van geslachtswijziging overgeschreven in de registers van de Burgerlijke Stand en dit ten vroegste dertig dagen na het verstrijken van de verzetstermijn
de geslachtswijziging gaat in vanaf de dag van inschrijving van de akte
je geboorteakte en de bevolkingsregisters worden gewijzigd
je moet een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Wat meebrengen?
identiteitskaart.
verklaring van de psychiater/psycholoog en plastische chirurg waaruit blijkt dat:
je de voortdurende en onomkeerbare innerlijke overtuiging hebt tot het andere geslacht te behoren dan datgene dat is vermeld in de geboorteakte;
je een chirurgische ingreep hebt ondergaan waarbij een omvorming van het ene geslacht naar het andere heeft plaatsgevonden;
je niet meer in staat bent om overeenkomstig het vroegere geslacht kinderen te verwekken of te krijgen.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus Hier staat nog net iets meer op.
http://igvm-iefh.belgium.be/nl/actiedomeinen/transgender/wetgeving Via deze website kan men de Belgische Wet van 10 mei 2007 betreffende de transseksualiteit downloaden
https://cavaria.be/mediatheek/transgenderwet