Mag je softwarelicenties bestempeld als "not for commercial use" doorverkopen?

Ik vroeg me af je ongebruikte softwarelicenties bestempeld met "not for commercial use" mag doorverkopen? Kan de ontwikkelaar beslissen dat jij zijn softwarelicenties niet mag doorverkopen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik las namelijk dat het Europese Hof van Justitie heeft besloten dat je softwarelicenties wel mag doorverkopen, ook al wilt de ontwikkelaar dat niet:

https://ictrecht.nl/auteursrecht/mag-ik-gekochte-software-doorverkopen-aan-anderen/

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee, dit mag niet !

Je hebt namelijk niet de software gekocht (of gekregen), maar de slechts licentie op het gebruik ervan. Die licentie is je gegeven onder bepaalde voorwaarden, in casu: "voor niet-commercieel gebruik"

Al het commerciële wat je er mee doet is dus verboden door de copyrighthouder.

Wat in sommige gevallen wél toegestaan is dat je betaald wordt voor de distributie van de software. Maar dat moeten dan wel redelijke bedragen én ook werkelijke activiteiten betreffen. Maar ook hier heb je over het algemeen de toestemming van de copyrighthouder nodig.

Wat vaak wél kan is dat je betaald wordt voor ondersteuning op het pakket. Wanneer je b.v. zorg draagt voor de installatie van het pakket op de PC, dan mag je daar een uurtarief voor rekenen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Overigens: de uitspraak van het Europese Hof slaat op commercieel VERKOCHTE licenties !

Het gaat om "2e hands software". Denk aan een spel wat je gespeeld hebt en op uitgekeken bent. (Je hebt de licentie dus al gebruikt !). Met de uitspraak in de hand mag je die licentie dus van je computer verwijderen en aan een ander -zijnde niet tijdelijk !- doorgeven (verkopen) Je mag echter nog steeds niet tegen de voorwaarden van het gebruik van de licentie ingaan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix