Hoe wordt een onderzoek aangepakt waarbij je een zaak met verdachten hebt?

Stel, iemand is aangerand en doet aangifte. Het slachtoffer zegt hoe de verkrachter er ongeveer uitziet en de politie heeft een paar verdachten. Maar hoé pakken ze het aan? Hoe weten ze wie het wel of niet is of bij wie het een grotere kans is dat diegene het wel is? Zijn hiervoor slimme trucjes?? Of is dit gewoon logisch nadenken of ..?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De politie gebruikt geen slimme truckjes, maar doet serieus, zorgvuldig en gedegen onderzoek.
Dat kan bij iedere zaak anders zijn, afhankelijk van de verklaringen die een slachtoffer geeft.

Antwoorden (2)

De politie laat bij dit soort dingen niet het achterste van de tong zien, maar de verdachten die de politie op de korrel heeft worden gewoon ondervraagd, er wordt
gevraagd naar een alibi zodat uitgesloten kan worden dat hij de dader is, hier wordt goed gekeken hoe deze verdachte zich gedraagt tijdens zo'n ondervraging(zenuwtrekjes/ticks).

Veelal wordt er ook gekeken of de persoon in de buurt woont(zijn vaak bekenden van het slachtoffer) en een bepaalde relatie heeft met het slachtoffer(gaan ze naar dezelfde supermarkt?) En hoe meer een bepaald persoon in de 'kijker' komt, hoe waarschijnlijker het wordt om een DNA test aan te vraqen en uit te voeren op die verdachte persoon...tja, en dan wordt het wel duidelijk of hij de echte dader is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor alles moet bewijs zijn. Een persoon die aangehouden is moet ten eerste een verdacht worden van een strafbaar feit. Als de verdachte aangehouden is en eventueel wordt vervolgd moet voorafgaand bewijs zijn verzameld dat het vrijwel zeker acht dat de verdachte ook daadwerkelijk de schuldige is. Logisch nadenken speelt dus zeker mee, maar het moet objectiveerbaar zijn dat de verdachte de dader is. Dat wil zeggen dat een neutraal persoon het zou moeten erkennen.
Bronnen: