Wie maakt er uit waar blikschade gerepareerd wordt?

Na een ongelukje met blikschade heeft het slachtoffer een taxatie van €400 bij haar garage, de "dader" kan precies hetzelfde laten doen voor €185. Mag het slachtoffer dit bepalen of is het aan de dader?
Het gaat er om dat de schade gerepareerd wordt, toch?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
ronron1212
8 jaar geleden
De verzekering zou dat moeten doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Schadevrije jaren voor zo'n klein dingetje op -3 zetten ziet de 'dader' niet echt zitten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan zal de 'dader' niet veel te willen hebben. :)
Maar als de slachtoffer het er mee eens is heeft de 'dader' geluk...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat jij andere plannen met het repareren hebt, dan de eigenaar van de auto, blikschade kun je repareren door uitdeuken, of het beschadigde onderdeel vervangen, maar vaak komt daar ook nog het opnieuw spuiten van de auto of het onderdeel bij, waardoor de schade zo goed als onzichtbaar is, dat zijn meestal de hoogste kosten aan zo'n reparatie. Ik denk dat de eigenaar ook verwacht dat hij/zij zijn/haar auto terug krijgt in dusdanige toestand als hoe de auto was voor het ongelukje. Je zegt hetzelfde kan gedaan worden voor een lager bedrag, maar is dat ook zo?
paulus811
8 jaar geleden
Vaak zit in het schadebedrag ook een leenauto voor de tijd dat je je auto kwijt bent. Levert 'de dader' die ook?

Het beste antwoord

De persoon zonder schuld bepaald. Echter is er wel een grens.

Als een specialist met een privéjet uit dubai geblogen moet worden dan is dat niet normaal en daar kan je bezwaar tegen maken.

Wat ik hier mee probeer te zeggen is dat de gene zonder schuld het voor het zeggen heeft binnen een bepaalde (denkbeeldige!) marge.

Kort: persoon zonder schuld bepaald.

Toegevoegd na 11 uur:
Gevlogen*
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is evident dat de schade moet worden gerepareerd, maar de vraag is van welk schadebedrag je moet uitgaan.
Juist voor dergelijke gevallen bestaat de schadetaxatie. Deze taxatie is gebaseerd op soortgelijke gevallen. Dit is de zg. 'abstracte schadeberekening'. Dat vormt tegelijk een van de uitzonderingen op de kwestie dat de werkelijk geleden schade dient te worden vergoed. De werkelijk geleden schade zou in jouw geval € 180 bedragen, omdat jij de schade voor dit bedrag kunt laten repareren, echter nu de schade abstract berekend is, mag het 'slachtoffer' ook uitgaan van dat bedrag.