Wanneer heeft cassatie kans van slagen?

in cassatie gaat het over vormverzuimen en de juistheid van rechtsoordelen. maar hoe wordt vastgesteld als de feiten vaststaan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K
erotisi
8 jaar geleden
Kun je je laatste zin wat verduidelijken?
Bedoel je te vragen hoe wordt vastgesteld dat de feiten vaststaan? Want van dat laatste wordt gewoon uitgegaan, die worden niet meer echt onderzocht.
tinus1969
8 jaar geleden
@tilborghs, mss toch echt handig als je eens vertelt wat voor zaak er sleept. Je vraagt zo vaak om half-specifieke informatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tilborgh, hier een website met en duidelijke uitleg
In principe kan een uitspraak van een kantonrechter niet aangevochten worden in cassatie, mits de kantonrechter zijn besluit goed motiveert en de uitspraak openbaar gemaakt wordt. Verder kunnen uitspraken wel worden aangevochten bij de Hoge Raad. Als dit gebeurt zal er – na het indienen van het middel- een cassatietoetsing plaatsvinden. Deze toetsing bepaalt of er sprake is van een schending van het recht, of vormverzuim. In geval van het laatstgenoemde, wordt er bekeken of de lagere rechter zijn uitspraak voldoende en juist gemotiveerd heeft. Doordat specialistische cassatieadvocaten het verzoek tot cassatie indienen, ontstaat er een soort ‘natuurlijke selectie’ door het advies van deze advocaten wat er wel en niet wordt ingediend voor cassatietoetsing.
Als een cassatieadvocaat inschat dat het beroep absoluut geen kans van slagen heeft, zal hij het verzoek tot cassatie tegenhouden. De cassatierechter onderzoekt vervolgens of het recht juist is toegepast, waarbij het onderzoek zich beperkt tot de motivering van de beslissing van de lage rechter. De feiten worden nauwelijks verder bekeken.
http://www.incassatie.nl/beroep-in-cassatie/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om tekst en uitleg te geven hoe beroep in Cassatie werkt hoeft iemand die van de hoed en de rand weet niet te weten of en zo ja welke zaak er sleept.
@tilborgh, google eens onder:
kansen in cassatie - Houthoff Buruma
je kunt dan een pdf bestand openen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Behalve cassatie na hoger beroep bestaat er ook nog de mogelijkheid om na de uitspraak in eerste aanleg in cassatie te gaan. De "sprongcassatie", het hoger beroep wordt dan overgeslagen. Er wordt alleen van sprongcassatie gesproken als beide partijen van hun mogelijkheid tot hoger beroep afzien. Niet te verwarren met de situatie waarbij beide partijen niet de mogelijkheid hebben om in hoger beroep te gaan.
http://letsel.info/betekenis/sprongcassatie/

Het beste antwoord

De vraag is: wanneer heeft cassatie kans van slagen. Of juist helemaal geen kans.
Wil een cassatieberoep kans van slagen hebben dan zal een cassatieadvocaat eerst onderzoeken welke mogelijkheden er in cassatie zijn. Gaat het om vormfouten of wil men een oordeel van de rechter over de feiten of de uitleg van de processtukken voorleggen aan de Hoge Raad. Er moet op de betreffende punten sprake zijn van een onbegrijpelijk oordeel.
Cassatie-technisch kan pas van onbegrijpelijkheid sprake zijn wanner de cassatieadvocaat tot de conclusie is gekomen dat op grond van de inhoud van de processtukken of op grond van alle bekende feiten de rechter onmogelijk tot zijn oordeel heeft kunnen komen.
In de cassatieprocedure moet degene die in cassatieberoep gaat belang hebben bij de klachten. Dat betekent dat het slagen van de klachten de vernietiging van de betreden uitspraak tot gevolgd moet hebben.
De Hoge Raad onderzoekt vooral of de interpretatie en uitleg van de wet die de rechter heeft gehanteerd bij zijn oordeel overeen komen met het oordeel van de Hoge Raad.
Klachten die de kern van de uitspraak niet aanvallen of gericht zijn tegen oordelen die niet nadelig zijn voor degene die in cassatie gaat, hebben geen enkele kans van slagen.

Toegevoegd na 40 minuten:
Hierboven typefout, moet zijn:
"Dat betekent dat het slagen van de klachten de vernietiging van de bestreden uitspraak tot gevolgd moet hebben".

Het is niet zo dat de Hoge Raad minuscuul gaat onderzoeken en puzzelen of alles in orde is.
De Hoge Raad onderzoekt de klachten die de cassatierechter heeft ingediend via zijn cassatieschriftuur. Daarin staan de klachten die de advocaat heeft gevonden tegen de uitspraken van de lagere rechter.
De Hoge Raad onderzoekt datgene wat in eerste instantie door de cassatieadvocaat wordt aangedragen
http://www.cassatie.nu/cassatieprocedure

Toegevoegd na 1 uur:
De HR laat zich bij het onderzoek adviseren door relevante deskundigen die opgeroepen kunnen worden door de advocaat, maar ook door de HR.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze gaan eerst kijken naar de fouten vat de rechtbank en van de Hoge Raad en ze kijken ook naar de feiten. Maar ze gaan het procedure niet opnieuw doen.

Als er een fout blijkt te zijn, dan moet het hele zaak opnieuw.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De feiten worden als vaststaand verondersteld, in die zin dat daar niet opnieuw naar gekeken wordt.

De HR kijkt alleen of er sprake is van vormverzuim of schending van het recht.
Wat betreft schending van het recht wordt o.a. gekeken naar de vraag of het recht wel goed is toegepast.
Als voorbeeld: iemand tapt bijvoorbeeld illegaal elektriciteit af en wordt daarom verdacht van diefstal. Maar is dat wel diefstal? Voor diefstal is het 'wederrechtelijk wegnemen van een goed' vereist. Is elektriciteit dan een goed, want je kunt het niet vastpakken...
De HR kijkt dan niet naar de vraag of de man wel elektriciteit heeft afgetapt, want daarover gaat de lagere rechter. Wel stelt de HR de vraag of de man wel voor diefstal moet worden veroordeeld, nu je de vraag kunt stellen of elektriciteit wel 'een goed' is, laat staan de vraag hoe je dit goed nu kunt 'wegnemen'.

NB. Deze vraag heeft de Hoge Raad inderdaad ooit beantwoord en bepaald dat elektriciteit wel degelijk een goed is wat kan worden weggenomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, ter extra verduidelijking, want er zijn nogal wat misverstanden in omloop.
De Hoge Raad is geen derde instantie. Beroep in cassatie wordt ingesteld tegen de rechterlijke uitspraak of een vonnis. De Hoge Raad onderzoekt en oordeelt niet inhoudelijk maar onderzoekt er sprake is van schending van het Recht.
Het indienen van een verzoek tot cassatie hoeft sinds 2014 niet meer door een speciale Haagse cassatieadvocaat. De advocaat moet wel aan speciale eisen voldoen, wil hij gemachtigd zijn om cassatiezaken te behandelen.
http://www.mr-online.nl/in-gesprek/23837-in-gesprek-met-een-rotterdamse-cassatieadvocaat
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In het elektriciteitsvoorbeeld oordeelde de Hoge Raad over de juistheid van de interpretatie van het begrip "diefstal". Dit alles n.a.v. de klacht en het verweer van de tandarts die vond dat artikel 310 Sr, op grond waarvan hij schuldig was bevonden, niet van toepassing was.
De HR onderzoekt alleen de specifieke klacht.