Wat gebeurt er als winkels open zijn buiten we wettelijke winkeltijden om?

Stel een winkel blijft tot koopavond open tot 23:00 uur en het mag maar tot 22:00 en een winkel gaat open op een zondag terwijl het niet mag.
Wat gebeurt er dan?
Wat is de straf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ze zullen een boete moeten betalen. Het is immers oneerlijke concurrentie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij voortdurende overtreding, zou de winkel gesloten kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste keer kom je ervan af met een waarschuwing (als je onmiddellijk de tent sluit)

De boetes zijn afhankelijk van de sector.
Een horeca gelegenheid krijgt bij een overtreding, een process verbaal en een boete van 180 euro.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het betreft de winkeltijdenwet, maar de gemeente kan een afwijkende verordening opleggen.