Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekent de risico-omslag (6:84 BW) precies?

Ik heb een vraag over het risico-omslag, dat in mijn studieboek wordt omschreven als: ''na het intreden van verzuim wordt nakoming voor de debiteur geheel of gedeeltelijk, blijvend of tijdelijk, onmogelijk ten gevolge van een omstandigheid die niet aan de crediteur kan worden toegerekend, dan komt deze onmogelijkheid voor risico van de debiteur'' Door het gebruik van de termen ''debiteur'' en ''crediteur'' raak ik in de war, en snap de inhoud van de zin niet. Iemand die mij dit in ''jip en janneke taal'' uit kan leggen?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Uitgelegd met een voorbeeld:

Antiquair A moet een unieke 17e eeuwse vaas leveren aan koper K. Op 1 maart raakt A
in verzuim. In de nacht van 3 op 4 maart wordt - ondanks een goede beveiliging - bij A
ingebroken. De dief neemt onder andere bovengenoemde vaas mee. A kan zichtegenover K niet op overmacht beroepen en dient schadevergoeding te betalen, aangezien nakoming nu onmogelijk is.

NB: zou de vaas voor de leveringsdatum (1 maart) bij A zijn gestolen, dan kan A zich wel op overmacht beroepen.

Hierbij is A dus de debiteur en K de crediteur

Ps sorry voor de herhaling
(Lees meer...)
erotisi
8 jaar geleden
Overmacht leidt niet tot bevrijding van een verbintenis als een schuldenaar (=debiteur) in verzuim verkeert.

Toegevoegd na 4 minuten:
In andere gevallen kan overmacht namelijk wel leiden tot bevrijding van een overeenkomst, zie 6:75 BW.

Toegevoegd na 5 minuten:
overeenkomst = verbintenis
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding