Bij welke overtredingen/misdrijven moet je DNA afstaan?

Ik lees in de krant een artikel over de serieverkrachter T. die wordt gearresteerd omdat hij een lokfiets heeft gestolen. Nadat hij DNA moest afstaan blijkt dit in verband te staan met 3 verkrachtingszaken.
Ik vind het best bijzonder dat je na het stelen van een fiets al DNA moet afstaan. Vanaf welke overtreding/misdrijf moet je DNA afstaan?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
4.6K

Het beste antwoord

Veroordeelt de rechter iemand voor een feit waarvoor voorlopige hechtenis mogelijk is? Dan moet de veroordeelde celmateriaal afstaan. Een voorlopig-hechtenis-misdrijf is meestal een misdrijf waarop een gevangenisstraf van 4 jaar of meer staat. Maar de afnameplicht geldt ook voor een aantal misdrijven met een lagere maximale gevangenisstraf.

Op eenvoudige diefstal, bijvoorbeeld van een fiets, staat volgens artikel 310 Sr een
maximale straf van 4 jaar, tenminste indien de fiets niet op slot staat; wanneer het slot opengebroken moet worden werkt dat strafverhogend.

De rechter zal in bovenstaand geval vaak bij een vervolging naar alle waarschijnlijkheid niet eens een gevangenisstraf opleggen, maar desalniettemin zal de OvJ de afname van DNAmateriaal van de veroordeelde (moeten) bevelen. Alleen wanneer de rechter slechts een geldboete oplegt wordt hier van afgezien (artikel 1 lid 1 sub c).

Daarnaast kan voorlopige hechtenis nog voor enkele specifiek in artikel 67 Sv. genoemde feiten worden opgelegd, zoals bedreging, belaging, mishandeling, vernieling, verduistering, heling.

Minderjarigen moeten ook celmateriaal afstaan.

De officier van justitie geeft na veroordeling door de rechter het bevel om DNA af te staan. De afname van celmateriaal gebeurt in de gevangenis, maar dit kan ook op het politiebureau. De veroordeelde die niet in de gevangenis zit, moet zich daarvoor melden bij de politie.

Afname van celmateriaal gebeurt bij voorkeur in de vorm van wangslijm. Ook kan DNA worden verkregen door bloedafname (vingerprik) of uit haarwortels.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/recidive/inhoud/dna-onderzoek-bij-veroordeelden

Toegevoegd na 3 uur:
Ook voor verdachten geldt overigens de DNA afname:

Verplicht DNA-onderzoek in opdracht van een officier van justitie of een rechter-commissaris bij verdachten van delicten waarvoor voorlopige hechtenis is toegestaan en waarbij DNA-onderzoek kan bijdragen aan de oplossing van het delict.

https://dnadatabank.forensischinstituut.nl/wet_en_regelgeving/dna_de_regels_op_hoofdlijnen/
erotisi
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Het is voor de veroordeelde niet mogelijk om bezwaar te maken tegen de afname van DNA, wel kunt u achteraf bezwaar maken tegen het opslaan van uw DNA-profiel in de DNA-databank.

Andere antwoorden (1)

Alleen bij veroordeling voor een feit waar voorlopige hechtenis op staat en dat zijn in het algemeen misdrijven waarop vier of meer jaar gevangenis op staat, moet een veroordeelde DNA afstaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
En op diefstal staat 4 jaar: https://nl.wikipedia.org/wiki/Diefstal Dus een fietsendief moet DNA afstaan.