Volgens statuten mogen we niet het buitenland in, maar hoe zit dat met reizen door buitenland?

Wij hebben een Stichting die activiteiten aanbieden, denk bv. aan een dagje uit. In onze statuten staat dat de activiteiten binnen Nederland moeten plaats vinden. Maar stel dat we naar de andere kant van het land willen en hiervoor Duitsland doorkruisen, mag dit dan wel?

Dit was een vrij specifieke vraag die ik nergens kon vinden.

4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
TurfGraver
4 jaar geleden
Hoe moeten wij weten wat er met de statuten wordt bedoeld?
Als er geen "activiteiten" daar plaats vinden lijkt het mij geen probleem.
tinus1969
4 jaar geleden
Wat is concreet het probleem, anders dan de statuten? Ben je bang voor problemen met verzekeringen? Grenscontroles?
wilkers
4 jaar geleden
Er is niet echt een probleem, ik wil mij gewoon aan de regels houden.

Antwoorden (1)

Als je een 'dagje uit' aanbiedt inclusief vervoer, dan hoort het vervoer bij de activiteit die je aanbiedt. Ook het vervoer dient dan dus binnen Nederland plaats te vinden. Het dagje uit begint voor de deelnemers op het moment dat ze zich op het verzamelpunt of vertrekpunt moeten melden.

Ik vermoed dat de regel verband houdt met de aansprakelijkheidsverzekering van de Stichting. Als je onderweg in Duitsland bij een ongeval betrokken raakt waarbij deelnemers schade of letsel oplopen, heb je een behoorlijk probleem.

Organiseer je uitjes waar ook vluchtelingen aan meedoen, bedenk dan dat zij vaak nog geen toestemming hebben om de grens over te gaan. Hoewel je over het algemeen geen controles tegen zult komen, heb je er een extra probleem bij op het moment dat je door een ongeval of andere calamiteit toch buiten Nederland met de autoriteiten (politie, ziekenhuis e.d.) te maken krijgt.

Hoewel de kans vrij klein is dat er onderweg iets mis gaat, zou ik toch het risico niet nemen. De gevolgen kunnen groter zijn dan de stichting kan dragen.
Inekez1
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
+ Klinkt zeer plausibel.