Wat zijn de strafwetten/maatregelen tegen tafelschuimerij in België?

Een vriendin van mij is in een hotel in België geweest. Van te voren de overnachting betaald en 's avonds gedineerd in de accommodatie.
Dat eten bleef zo lang weg dat ze het eten vervolgens gratis kreeg van het personeel.
Twee weken later wordt zij gebeld door de eigenaar van het hotel dat de rekening van het dineren toch betaald moet worden.

Zij vind van niet, immers was het het personeel wat haar de maaltijd gratis gaf nadat zij gewoon netjes wilde betalen.

De eigenaar in kwestie dreigt nu politie werk er van te maken.
Kan zij opgepakt worden hier in NL ervoor?
Of als zij bijvoorbeeld in België een keer komt?

Ik zelf denkt dat het zo'n vaart niet loopt zeker aangezien haar intenties gewoon zuiver zijn geweest.
Zij zelf krijgt echter zoveel spanning van het gedreig dat ik het besloot hier te vragen!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
paulus811
8 jaar geleden
Het is wel een beetje ongeloofwaardig dat de volledige rekening wordt kwijtgescholden als het eten later komt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@paulus weet je wat ongeloofwaardig is. Gaan slapen en eten in een restaurant met naam en adresgegevens. En het dan in je hoofd halen niet te betalen. Zij zelf krijgt echter zoveel spanning van het gedreig dat ik het besloot hier te vragen! Politiewerk zal het niet zo snel worden, die zullen verwijzen naar een incassobureau gok ik.
Erna55
8 jaar geleden
Heeft je vriendin het echt goed begrepen dat de hele maaltijd gratis was ?
Dit gebeurd niet vaak. Soms krijg je een kopje koffie "van het huis", die komt dan niet op de rekening. Ik vrees dat je vriendin niet de hele maaltijd "gratis" heeft gekregen, maar dat ze een en ander verkeerd heeft begrepen.
Bij een hotel waar je overnacht komt de maaltijd op de eindrekening, dus direct afrekenen na het eten is ook niet gebruikelijk. Ze zal moeten betalen. Ze heeft nu veel "spanning" , die kan ze oplossen door alsnog te betalen.
paulus811
8 jaar geleden
Toch is het ook wel weer vreemd dat bij het uitchecken de maaltijd niet afgerekend hoefde te worden. En waar is het personeel dat het eten gratis weg gaf?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Belangrijkste vraag is dus:
Is er een rekening en zo ja, waar is die dan ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De hotel overnachting is vooraf betaald.
Het diner wilde zij na het eten netjes betalen maar de ober gaf aan dat van het huis was door het hele lange wachten.
3 uur wachten is ook erg lang. Bij het uitchecken is zij vriendelijk gedag gewenst en tot ziens gewenst. Persoonlijk zou ik hem ook niet meer achteraf willen betalen(de diner rekening), als ik zo lang heb moeten wachten op een maaltijd en een ober mij hem daardoor gratis geeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is alleen een rekening gekregen bij het vooraf betalen van de overnachting trouwens
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De ober presenteert geen rekening (ondanks geuite wens tot betalen), bij het uitchecken is geen rekening en dan een klagende hotelier, maar ook zonder rekening ?
Wat is dat voor hotel ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het hotel zelf schijnt ook echt rampzalig geweest te zijn.
Maar goed..mijn vraag welke maatregelen zij kan verwachten blijft onbeantwoord haha
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Incasso
Politie is onwaarschijnlijk voor een paar tientjes
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou betalen. Scheelt je een hoop toekomstig gedonder. En daarna zou ik een uur spenderen reviews te schrijven waar je kan over dat hotel. Wat een stelletje klunzen...

Antwoorden (1)

Een tafelschuimer, zoals in België een eetpiraat wordt genoemd, is iemand die in een restaurant gaat eten terwijl hij weet dat hij de rekening niet kan of wil betalen of onder een valse naam reserveert.
Een eetpiraat gaat naar een willekeurig restaurant en bestelt daar een maaltijd. Wanneer de rekening komt, deelt hij het personeel mee dat hij niet kan betalen, of probeert stiekem weg te lopen.
Daar is in uw geval geen sprake van, u hebt de overnachting (wel niet inclusief ontbijt) vooraf betaald, uw naam en adres waren dus bekend bij de Hoteleigenaar, u bent ook niet stiekem weggelopen maar hebt in het bijbehorend hotel overnacht.
Eet men avonds in het hotel, dan behoort de bediening te vragen of de klant de rekening op het kamernummer wil hebben of na de maaltijd gelijk afrekent.
Zegt de bediening dat het een maaltijd van het huis is (als een goedmaker) dan mag u ervan uitgaan dat dat dan ook zo is. Dit hoeft u nog eens na te vragen bij de eigenaar, u krijgt dus ook geen rekening om te ondertekenen.
Bij het verlaten van het hotel de volgendedag is het de gewoonte dat men uitcheckt en de kamersleutel afgeeft. Meestal wordt dan gelijk gecheckt of er nog openstaande rekeningen zijn. Een openstaande rekening van een diner en een verdwenen klant merkt men binnen twee dagen wel. Dan wordt er gelijk gereageerd
Als dit allemaal naar behoren is gebeurd, kan er van tafelschuimerij geen sprake zijn. Als het gebeurt is zoals uw vriendin u vertelt, is er geen enkele reden om zich zorgen te maken, hoewel ik mij de spanning wel kan voorstellen. Het is misschien zinvol een korte verklaring naar het dichtstbijzijnde politiebureau te zenden van de gemeente waar het Hotel toe behoort. Zeg dat ook tegen de eigenaar van het Hotel. Houd het zo zakelijk mogelijk.
Onderneem verder geen acties zoals uit wraak negatieve reviews schrijven op relevante websites. Dat maakt het verhaal niet geloofwaardiger, integendeel.
Het is ook niet zinvol, het kan zelfs zijn dat u beschuldigd wordt van roddel en het hotel ook nog ongewild aan meer klanten helpt.
Een onderzoek van Reevoo, gebaseerd op 750 miljoen! reviews, heeft uitgewezen dat bij louter positieve reviews 95% van de consumenten deze wantrouwt. De toevoeging van enkele negatieve reviews leidde tot meer vertrouwen bij 68 procent van de consumenten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op grond van de Belgische wetgeving kan voor tafelschuimerij een taakstraf of werkstraf worden gevorderd.
In Nederland valt eetpiraterij onder oplichting.
Artikel 326 punt 1
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/TweedeBoek/TitelXXV/Artikel326/geldigheidsdatum_22-01-2016
In de praktijk meestal een geldboete of taakstraf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Duidelijk verhaal Joan. Ik vreesde dat het een kwestie zou worden van het woord van de hoteleigenaar tegen dat van de vermeende tafelschuimer maar uit jouw verhaal maak ik op dat de rechter hier geen punt van zal maken als de hoteleigenaar twee weken wacht met het nasturen van de rekening.