kun je een aanbetaling terugkrijgen bij afzien koop?

Mijn ouders hebben een matras besteld, bij een opheffing faillisements verkoop van een kwaliteitszaak. Nu worden die matrassen aangeboden voor de helft van de helft van de adviesprijs. Nu blijkt dat die matrassen niet verkocht werden in de zaak en dat er matrassen van een ander merk ingebracht zijn. Het is een geheel onbekend merk, word verkocht als duur kwaliteitsmatras van 3100. Nu dus voor 800. Toen mijn ouders gingen kijken wisten ze dit nog niet, mede door de misleidende advertentie. Ze hebben een aanbetaling gedaan maar willen er vanaf zien, wegens wantrouwen van de kwaliteit.

Mijn moeder heeft gebeld, de verkoper wilde mijn moeder overtuigen maar het is allemaal heel vaag, ook wilde hij de merknaam van het bestelde matras niet noemen en al absoluut de aanbetaling niet teruggeven.

Nu is het dus zo, mijn ouders kunnen niet de kwaliteit controleren en hebben dus kans dat ze een miskoop doen voor een te hoge prijs.

Hebben mijn ouders recht op terugkrijgen van de aanbetaling en wat kunnen we anders doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
8.3K

Antwoorden (3)

Dat is aan de coulance van de verkopende partij. De verkoop is gesloten en je bent dus de wederzijdse betaal-, leverings- afnameverplichtingen aangegaan.

Hierbij ga ik er vanuit dat de koop niet door misleiding tot stand is gekomen en dat er ook werkelijk geleverd gaat worden wat is afgesproken (een matras van een onbekend merk).

Maar soms doet het laten doorschemeren dat het bedrijf vast niet op negatieve publiciteit zit te wachten wonderen wat betreft de klantvriendelijkheid van het bedrijf. (Vooral omdat het hier volgens mij gewoon om een off-the-shelf product gaat en niet om maatwerk.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar ook als ze waarschijnlijk oplichten over de prijs van het matras. Ze zeggen dat het 3100 euro gekost heeft, maar het lijkt er eigenlijk niet op omdat ze bijvoorbeeld het merk niet willen noemen toen mijn moeder belde? Ook is het erg misleidend, dat de matrassen niet bij de winkel horen die failliet is, de dure meubelzaak. Ze zijn ingebracht door het faillisementsbedrijf zelf. Dit zou toch niet moeten kunnen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat staat er precies op papier kleinekruid want pas DAARMEE kunnen wij een antwoord geven. Waar hebben ze voor getekend, wat staat er over dat matras? Aanbetalen is wel een beetje dom geweest, er hoeft niets speciaal voor ze gemaakt te worden en een aanbetaling moet je dan al zeker niet doen en al helemaal niet als het woord failliet in de zaak voorkomt. iHave, dat doorschemeren heeft geen zin aangezien het bedrijf failliet is of gaat of wat dan ook, ze beginnen gewoon onder een nieuwe naam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er staat alleen op papier dat er 1 x hr micropocket 140x200 besteld is. Verder staat er op dat er 100 euro is aanbetaald. Ik denk niet dat we daar veel mee kunnen. Waar het eigenlijk om gaat is dat het hoogstwaarschijnlijk oplichting is, een goedkoop matras aanprijzen als duur kwaliteitsmatras, ook hebben ze er een niet bestaand merk opgezet en het echte merk willen ze niet vertellen.
Dus eigenlijk krijgen mijn ouders iets anders dan wat lijkt. Kunnen we hier iets mee?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, als er niet op papier staat wat ze precies gekocht hebben hebben jullie geen poot om op te staan. Dan kun je alleen een beroep doen op coulance en daar hoeven ze niet aan mee te werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap de opmerking over ze zijn al failliet. wel Maar vaak worden die verkopen gedaan bedrijven die gewoon (faillissements)partijen en andere buitenkansjes opkopen en is de kreet faillissementsverkoop gewoon een reclameslogan, net zoals 2 halen 1 betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat erg, die matrassen kosten ongeveer € 600,00.
http://www.vandefabriek.nl/a-24610658/micro-pocket-matrassen-hr55-22cm-dikte/micro-pocket-matras-hr55-140x200-cm/
Als ik u was zou ik ze die € 100,00 laten houden en er eentje bij bv Ikea van € 600,00 kopen, bent u nog goedkoper uit.
Nee. Een overeenkomst bindt partijen en een van de partijen kan niet eenzijdig terugkrabbelen. Soms staat er in de verkoopvoorwaarden van een bedrijf iets geregeld over ontbinding van de koop, bijvoorbeeld dat de koper een tegoedbon krijgt, maar dat is beslist geen regel. In principe is er geen weg terug en als de winkelier zo vriendelijk is toch akkoord te gaan, dan is dat coulance en héél aardig!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jouw ouders zijn een koopovereenkomst aangegaan. De winkel is hierbij de verplichting aangegaan om de matras te leveren waaromtrent de overeenkomst gesloten is.

Met andere woorden je kunt niet zomaar onder een overeenkomst uit. MAAR in dit geval is het zo dat de winkelier niet exact hetzelfde type matras kan leveren waarvoor de overeenkomst is aangegaan. Dit is eigenlijk hetzelfde als wanneer ik een koopovereenkomst sluit voor een Ferrari en de verkoper zegt later: "helaas die kunnen we niet leveren, hier heb je een Lamborghini, die heeft dezelfde motor en kleur etc". Punt is in beide gevallen dat er geen nakoming plaatsvindt van wat er in de overeenkomst is gesloten.

Aldus is het dus zo dat er geen exacte nakoming kan plaatsvinden. Hierdoor spreek je ook wel van een tekortkoming in de nakoming. De winkel geeft eigenlijk ook al aan dat het niet kan nakomen wat eerder in de koopovereenkomst is bepaald. Al met al heeft dit tot gevolg dat je de koopovereenkomst direct kunt ontbinden zonder versturing van een ingebrekestelling. Je ziet dan af van de koop, jij hoeft niet meer te betalen en de winkel hoeft niet meer te leveren. Ik weet niet of de aanbetaling in het faillissement is gevallen, want als dat het geval is dan zul je bij de curator een vordering moeten instellen van terugbetaling van de aanbetaling. Is het voorgaande niet het geval, dan kun je ook de aanbetaling terugkrijgen.

Conclusie: je kunt dus onder de koopovereenkomst uitkomen door deze te ontbinden. Dit kan buitengerechtelijk (dus door versturing van een brief). Als jou niet lukt om deze brief op te stellen, dan wil ik dat ook wel voor je doen.