Is het strafbaar als ik in een ander leger dien dan het Nederlandse als ik alleen de Nederlandse nationaliteit heb?

Is er nog verschil als ik dan via dat leger in een oorlog kom (waar Nederland geen deel van uitmaakt)?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Het beste antwoord

Dit hangt af van het land waarvoor je wilt vechten. In beginsel geldt dat het mag/kan.

Art. 15 lid 1 sub e RWN (Rijkswet op het Nederlanderschap) bepaalt echter wel het volgende:

Het Nederlanderschap gaat voor een meerderjarige verloren indien hij zich vrijwillig in vreemde krijgsdienst begeeft van een staat die betrokken is bij gevechtshandelingen tegen het Koninkrijk dan wel tegen een bondgenootschap waarvan het Koninkrijk lid is.

Kortom, als het een bevriende natie is, zal het niet resulteren in strafbaarheid, behoudens je jezelf schuldig maakt aan strafbare feiten (oorlogsmisdaden et cetera). Ga je echter vechten voor een land dat vecht tegen het Koninkrijk of een bondgenoot van Nederland, dan is het wel strafbaar.