Mag ik als kluizenaar in een bos gaan wonen?

Zonder een boete of last te krijgen met de overheid.
Als het in belgie niet mag, mss in een ander land?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
8.1K

Antwoorden (4)

In nederland mag dat ook niet bossen zijn na het ondergaan van de zon verboden terrein
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch niet álle bossen...? Kun je misschien documentatie noemen waarin dit staat?
ronron1212
12 jaar geleden
Aan de ingang van elk bos staat deze tekst op een bord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212: dat is beslist niet waar. In veel natuurgebieden is dat zo, maar zeker niet in alle.
Het is sowieso verboden om wild te kamperen, dus "als kluizenaar" in een bos "wonen" wordt ook zo gezien.

Toch mag je wel legaal kamperen in NEDERLAND, mits je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Echter, door deze voorwaarden is het niet toegestaan langer dan 72 uur (=3 dagen) op dezelfde plek te verblijven. Als kluizenaar kan dus niet, wél als een soort inheemse "nomaad" door van plaats naar plaats te verkassen.

In Nederland bestaat de mogelijkheid om wildkamperen op een legale wijze uit te proberen: op de paalkampeerplaatsen. Tegenwoordig noemt Staatsbosbeheer het ook wel 'vrij kamperen'. Deze paalkampeerplaatsen zijn over het algemeen het hele jaar geopend, hoewel in de winter de pomp vaak wordt verwijderd om kapotvriezen ervan te voorkomen.

Zelf schrijft Staatsbosbeheer over deze terreinen:

Speciaal voor avontuurlijk ingestelde fietsers of wandelaars zijn er de paalkampeerterreinen, waar 'wild' gekampeerd mag worden. Ze liggen in open plekken in het bos of aan de bosrand nabij lange afstand wandel- en fietsroutes. Ze zijn niet per auto bereikbaar. Vanwege de geringe afmeting bieden ze plaats aan maximaal drie trekkerstenten die binnen een straal van 10 meter binnen de paal moeten staan. Er is in ieder geval altijd voldoende beschutting én de mogelijkheid om in de zon te zitten.
Open vuur is verboden en de enige voorziening is een waterpomp. Let wel: het water is er alleen om mee te koken of wassen. U kunt het niet ongekookt drinken. Deze terreinen zijn alleen te voet of per fiets bereikbaar. Het gebruik is gratis, maar beperkt: u mag er niet langer dan 72 uur bivakkeren. En wilt u uw afval weer meenemen? Reserveren is niet mogelijk. De paalkampeerterreinen zijn het hele jaar open, maar 's winters wordt de waterpomp verwijderd.
Hieronder vind je een overzichtskaart van Nederland en België. Klik op de kaart om paalkampeerplaatsen in de regio van je muisklik te vinden.

http://www.hiking-site.nl/routes_paalkamperen.php

Toegevoegd na 52 seconden:
het mag vast ook in andere landen met bepaalde regels, maar ik vond die van Nederland als eerste...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer wat geleerd.. +
Als jij een huis kunt krijgen, dat geen vakantiehuis betreft (in NL), dan mag jij daar rustig gaan wonen. Hoe je jezelf verder bedrupt moet jezelf weten. Alleen kom je niet onder belastingaangiftes uit. Het is onderzocht dat iemand die in NL als kluizenaar zou leven al zowiezo 250 keer ergens geregistreerd staat, maar dat heeft meer te maken met privacy. Duitsland en Oostenrijk heb je meer kans op een rustig leven in een bos. Daar is ook meer bos en woon je gemakkelijker in niemandsland.

Toegevoegd na 3 dagen:
bedrupt is bedruipt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Nederland is niet zo bosrijk om je onopvallend terug te trekken. België lijkt iets meer bos te hebben... maar elders in Europa ben je beter af, zoals ook Noorwegen en Zweden. Even een dwarsstraat, maar heb je ook wel eens een schip overwogen? Ik heb wel eens gehoord dat dat ook een mogelijkheid is om 'vrij' te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, helaas niet en om nou te gaan wonen op de wildviaducten...wel humor...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zal niemand je zoeken... wel zielig voor het wild, moeten ze toch nog een ommetje maken ;)
Het lijkt mij extra leuk als het niet mag. Hier op de veluwe in Nederland zijn bossen waar je nooit iemand tegen zult komen