Toen Hitler benoemd was tot kanselier nam de Rijksdag een of meer machtigingswetten aan. Waren die voor onbepaalde tijd?

Hitler stond door deze wetten niet meer onder toezicht van de Rijksdag. hij kon dus zijn gang gaan. De vraag is of deze voor bepaalde of onbepaalde tijd waren. ook Nederland en Belgie hebben machtigingswetten gehad, in Nederland zijn ze nooit in werking getreden, in Belgie herkreeg het parlement na enige tijd zijn bevoegdheden weer terug.

Toegevoegd na 19 uur:
de vraag is wat de legitimiteit was van de Rijksdag die in 1937 besloot de machtingswet te verlengen (waardoor deze toch schijn van legititimeit kreeg)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tijdens het downloaden van de bronnen vanuit het Duitse documentatiearchief, waar de naam H en aanverwanten in voorkomen, viel steeds de verbinding met Internet weg. Bronnen, waarvan ik weet dat zij bestaan, op een andere PC via een andere weg gedownload en het is gelukt om deze bij het antwoord te plaatsen. Nederland heeft ook enkele (vrij onschuldige) Machtigingswetten gekend.
De Machtigingswet Instelling visserijzone werd op 30 juni 1977 van kracht en is met een Rijkswet op 04 december 2013 opgeheven
http://wetten.overheid.nl/BWBR0003110/geldigheidsdatum_18-08-2012/informatie

Het beste antwoord

De Machtigingswet van 1933 (Gesetz zur Behebung der Not von Volk und Reich) werd op 23 maart 1933 door de Rijksdag aangenomen en was in eerste instantie voor een beperkte tijd.
De brand van de Rijksdag was de aanleiding tot de zogeheten Reichstagbrandverordnung (‘zum Schütz von Volk und Staat’) (‘ter bescherming van volk en staat’) op grond van artikel 48 van de Weimarconstitutie.
Hitler kreeg hierdoor de kans op het verkrijgen van nog meer macht door de grondwet buiten werking te stellen en de Rijksdag ervan te overtuigen van de noodzaak van het instellen van een Machtigingswet. Het ging niet allemaal zonder slag of stoot. De voorzitter van de SPD, Otto Wels, probeerde de wet nog tegen te houden.
Hij beëindigde zijn lange betoog met de tekst:
Wir grüßen unsere Freunde im Reich. Ihre Standhaftigkeit und Treue verdienen Bewunderung.“
De reactie van Hitler was duidelijk: „Ich will auch gar nicht, dass Sie dafür stimmen. Deutschland soll frei werden, aber nicht durch Sie
Artikel 5 van de Machtigingswet stelde dat de wet in werking trad op de dag van de bekendmaking ervan en was volgens hetzelfde artikel 5 geldig tot 1 april 1937. Dan zou de wet worden ingetrokken. Ook zou de wet worden ingetrokken als de toenmalige Reichsregierung door een ander zou worden vervangen.
Gesetz zur Behebung der Not von Volk und Reich
Art. 5. Dieses Gesetz tritt mit dem Tage seiner Verkündung in Kraft. Es tritt mit dem 1. April 1937 außer Kraft; es tritt ferner außer Kraft, wenn die gegenwärtige Reichsregierung durch eine andere abgelöst wird.
Op 30 januari 1937 werd door de Rijksdag de machtigingswet verlengd tot 1 april 1941 en op 30 januari 1939 tot 10 mei 1943.
In 1943 stelde Hitler bij decreet artikel 5 van de Machtigingswet buiten werking en verbood de opheffing van deze wet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
een helderder en completer antwoord is niet mogelijk!

Andere antwoorden (2)

Nee. De oorspronkelijke Ermachtigungsgesetz verliep op 1 april 1937, maar werd in 1937 en 1941 verlengd.
tinus1969
8 jaar geleden
Nee. De machtigingswet van 1933 was geldig tot 1 april 1937.