Is het wettelijk vastgesteld dat een failliete winkel geen cadeaubonnen meer mag aannemen?

Bij V&D mag je sinds na de kerst geen cadeaubonnen meer inleveren. Volgens V&D (zie vd.nl) mag dat dus wettelijk niet.

Nu zijn de winkels van Macintosh (Manfield, Invito, Scapino) ook failliet. Echter mag je bij deze winkels (die nu nog open zijn) gewoon nog een cadeaukaart inleveren (zoals fashioncheque of hun eigen cadeaukaart).

Heeft V&D nou gelijk of staan ze stom te lullen (om het even plat te zeggen)?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K

Antwoorden (3)

Het is geen kwestie van gelijk hebben of niet.

Het is een besluit van de curatoren (beheerders). Een V&D bon is eigenlijk een schuld van V&D aan jou (alleen is de schuld uit te betalen in geld maar in een V&D product). De curatoren hebben besloten dat V&D zulke schulden niet meer hoeft te betalen, net zoals V&D uitstel van betaling heeft van alle andere schulden.

De curatoren van Macintosh hebben blijkbaar besloten dat Macintosh deze schulden nog wel betaalt, waarschijnlijk in de hoop dat je maar een deel van het bedrag in cadeaubonnen betaalt en de rest contant (waardoor Macintosh netto toch nog wat geld verdient om andere schuldeiseres te betalen).
tinus1969
8 jaar geleden
Niet met zoveel woorden maar V & D heeft gelijk door geen bonnen te accepteren op het moment dat men failliet ging.

Met een cadeaubon heb je een vordering op een winkel. Andersom bekeken: de winkel heeft een schuld aan jou. Bij een faillissement komen consumenten ergens achteraan in de rij van schuldeisers. Belastingdienst en UWV gaan bijv. voor.

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgt uit de Faillissementswet.

Toegevoegd na 4 minuten:
V & D is echter "pas" op 31-12-2015 failliet gegaan terwijl men eerder die week al was gestopt met het niet-accepteren van bonnen. Daarvoor ken ik geen wettelijke grond.
Computoon
8 jaar geleden
teusvh
8 jaar geleden
Al vóór 31 december was er surseance van betaling toegewezen. Dus ook toen gold bovenstaande uitleg al (geen schulden hoeven betalen, in geld noch in goederen)
Nee, dat is geen wet maar een financiële consequentie van het faillissement.

Een cadeaubon geeft je geen recht op geld, maar is een vordering op de winkel waar de bon is gekocht. Helaas staan consumenten helemaal achter in de lijn van schuldeisers nadat een bedrijf failliet is verklaard, en dat maakt de kans erg klein dat je nog iets terugkrijgt.
Je kunt contact opnemen met de bewindvoerder/curator die de zaken voor het bedrijf behartigt. In het Centraal Insolventieregister (zie http://insolventies.rechtspraak.nl/ ) kun je nagaan wie de curator is, en vaak staat op de website van de winkel meer informatie.

Mocht er sprake zijn van een doorstart van de winkel dan kan het zijn dat de cadeaubon weer wordt geaccepteerd, maar dat wordt pas duidelijk op het moment van een doorstart.
Amadea
8 jaar geleden
teusvh
8 jaar geleden
Verwacht niet dat ze na een doorstart die bonnen weer gaan innemen. Dan zouden ze immers goederen weggeven waar geen enkele inkomsten tegenover staan.
De 'doorstarter' neemt immers de activa over, niet de schulden.